Odszkodowanie za opóźniony lot – wszystko co warto wiedzieć

PoradnikiAgnieszka Słupecka23.10.2023

W okresie jesienno-zimowym opóźnione loty zdarzają się znacznie częściej niż w innych sezonach. Głównym powodem przeważnie jest pogoda i warunki atmosferyczne. Sprawdź, w jakich sytuacjach przysługuje Ci odszkodowanie za opóźniony lub odwołany lot.

Opóźniony lub odwołany lot
Opóźniony lub odwołany lot

Termin odwołania lotu przez przewoźnika

Jeśli linia lotnicza odwołuje lot mniej niż 2 tygodnie przed datą podróży, musi zaproponować alternatywne połączenie. Pasażer ma prawo przyjąć tę propozycję lub z niej zrezygnować, wówczas przysługuje mu zwrot kosztów biletu.

Jeżeli przewoźnik poinformował nas o odwołaniu lotu mniej niż 7 dni przed planowanym wylotem, ale zaoferował alternatywne połączenie rozpoczynające się najwyżej godzinę wcześniej i kończące do 2 godzin po pierwotnie zaplanowanym czasie, nie możemy liczyć na odszkodowanie. W sytuacjach nagłego odwołania lotu, przewoźnik powinien zazwyczaj zapewnić pasażerom, którzy muszą długo czekać, posiłki, napoje, możliwość bezpłatnej komunikacji (na przykład dwie krótkie rozmowy telefoniczne) oraz w razie konieczności nocleg. Warto jednak pamiętać, że nie jest to standardowa praktyka, a podejście linii lotniczej zależy od powodu odwołania lotu.

Odszkodowanie za opóźniony lot może przysługiwać pasażerom, którzy dotarli do miejsca docelowego minimum 3 godziny po planowanym czasie.
Anulowany lot
Anulowany lot

Wysokość odszkodowania, jakie możesz otrzymać

Jak wynika z Rozporządzenia (WE) NR 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 roku, osobom, których lot został opóźniony, przysługuje odszkodowanie w wysokości:

  • 250 EUR dla wszystkich lotów o długości do 1 500 kilometrów,
  • 400 EUR dla wszystkich lotów wewnątrzwspólnotowych dłuższych niż 1 500 kilometrów i wszystkich innych lotów o długości od 1 500 do 3 500 kilometrów,
  • 600 EUR dla wszystkich innych lotów niż loty określone wyżej.

Poza tym...

  • zwrot kosztów biletu w ciągu 7 dni, a w razie potrzeby również organizacja bezpłatnego przelotu do miejsca rozpoczęcia Twojej podróży,
  • dostosowanie planu podróży tak, abyś jak najszybciej dotarł (-a) do miejsca docelowego na zbliżonych warunkach,
  • możliwość przesunięcia Twojego planu podróży do wybranego przez Ciebie późniejszego terminu, w zależności od dostępności miejsc.
Uwaga: Jeśli pasażerom zaproponowano zmieniony plan podróży, który nie wydłuża czasu podróży w porównaniu z pierwotną rezerwacją, przewoźnik lotniczy ma prawo obniżyć odszkodowanie o 50%.
Kiedy należy Ci się odszkodowanie
Kiedy należy Ci się odszkodowanie

Siła wyższa a odszkodowanie

Przewoźnik zwolniony jest z wypłaty odszkodowania w sytuacji, gdy odwołanie jest spowodowane zaistnieniem nadzwyczajnych okoliczności, których nie można było uniknąć pomimo podjęcia wszelkich racjonalnych środków. Siła wyższa:

  • złe warunki atmosferyczne,
  • klęski żywiołowe,
  • strajki strony trzeciej, np. personelu lotniska itp.,
  • destabilizacja polityczna,
  • zdarzenia losowe np. wybuch wulkanu,
  • zagrożenie bezpieczeństwa np. awaria samolotu,
  • ograniczenia w kontroli ruchu lotniczego, np. zamknięcie pasa startowego,
  • uderzenia ptaków (zderzenie samolotu z ptakiem),
  • ukryte wady produkcyjne samolotu.
Opóźniony samolot
Opóźniony samolot


Nawet jeśli opóźnienie wynika z nadzwyczajnych okoliczności, przewoźnik musi zapewnić pasażerom odpowiednią opiekę (taką jak posiłki, napoje, zakwaterowanie, transfer do hotelu/z hotelu na lotnisko).

Overbooking, nie polecisz

Overbooking zdarza się z kilku powodów. Jednym z nich jest wtedy, kiedy linia lotnicza sprzeda więcej biletów lotniczych niż miejsc w samolocie. Linie lotnicze nie lubią latać wiedząc, że mogą mieć niepełne obłożenie. Zdarza się, że pasażerowie rezygnują z lotu. Dlatego linie lotnicze często mogą pozwolić sobie na sprzedaż większej liczby miejsc z uwagi na ewentualne rezygnacje. Jednak potrafi się zdarzyć sytuacja, kiedy z danego lotu nikt nie zrezygnuje. Wtedy właśnie jest overbooking, więcej sprzedanych miejsc niż tych w samolocie. Overbooking również może się wydarzyć zupełnie w innej sytuacji. Jeśli linia lotnicza wykonuje dany rejs np. na większej maszynie, a niestety z przyczyn niezależnych (awaria samolotu), przewoźnik musi podstawić inny z możliwych samolotów – mniejszy. Wtedy powstaje nadwyżka pasażerów na danym locie.

Jeśli przytrafi Ci się taki problematyczny rejs, swoją reklamację i roszczenia należy złożyć bezpośrednio do przewoźnika.

Jeśli chcesz się dowiedzieć więcej jakim typem samolotu lecisz, przeczytaj nasz artykuł pt. "Rodzaje samolotów pasażerskich".

Skopiowano
Skopiuj link
Agnieszka Słupecka
Agnieszka Słupecka
Z turystyką związana jest od zawsze. Kilkunastoletnie doświadczenie w branży sprawiło, że od kilku lat dzieli się swoimi podróżniczymi doznaniami i wiedzą w tekstach publikowanych on-line. Prywatnie jest osobą lubiącą aktywnie spędzać czas i próbować nowych aktywności, smaków i wyzwań. Zimą uwielbia wyjazdy narciarskie, a latem lubi być blisko wody i natury. Podczas swoich wyjazdów wakacyjnych ceni sobie komfort, niezależność oraz możliwość poznania miejsca, w którym wypoczywa. Na turystykę patrzy całościowo, czyli od planowania wyjazdu, aż do zakończenia podróży.