Rezydent turystyczny – czym się zajmuje i jakie są jego obowiązki?

PoradnikiAgnieszka Słupecka22.05.2023

Rezydent biura podróży jest wsparciem w przypadku nieprzewidzianych sytuacji, takich jak opóźnienia lotów, utrata bagażu czy zmiany w planach podróży. Poznajcie obowiązki osoby, która będzie na miejscu podczas Waszych wakacji.

Rezydentka podczas pracy
Rezydentka podczas pracy

Urlop to czas, na który czekamy z niecierpliwością. Nieważne, czy decydujecie się na spontaniczne wakacje typu Last Minute, czy wybierzecie wakacje z oferty w przedsprzedaży, czyli First Deal. Chcecie, aby ten czas był niezapomniany i potrzebujecie czuć się bezpiecznie i komfortowo na wakacjach za granicą. Właśnie dlatego większość biur podróży ma na swoich wakacyjnych kierunkach osobę, która jest zatrudniona do pomocy klientom podczas urlopu.

Czym zajmuje się rezydent na miejscu?

Rezydent na miejscu jest osobą pierwszego kontaktu, jeśli coś podczas wakacji idzie nie tak, ale również koordynuje transfery i przydziela klientów do odpowiedniego autokaru na lotnisku po wylądowaniu. To tak w dużym skrócie.

A teraz przyjrzyjmy się bardziej szczegółowo.

Po wylądowaniu na miejsce i po odebraniu bagażu przywita Was rezydent biura podróży – głównego organizatora. Warto przypomnieć, że Wakacje.pl są tylko pośrednikiem w sprzedaży ofert innych organizatorów. Rezydent sprawdzi na liście obecności, czy dotarliście na miejsce i skieruje Was do odpowiedniego autokaru, który zawiezie Was z lotniska do wybranego hotelu. W zależności, ile jest podróżujących, opiekun może wsiąść do autokaru i opowiedzieć o ważnych rzeczach oraz o miejscu, w którym będziecie wypoczywać. Zdarza się, że rezydent jest podczas kwaterowania się gości w hotelu, jednak nie musi tam być. Po zakwaterowaniu, jeśli zobaczycie, że dostaliście np. nie ten pokój, który zarezerwowaliście, powinniście najpierw udać się do recepcji i wyjaśniać zaistniałą sytuację. Jeśli napotkacie jakieś trudności i nie będziecie mogli samodzielnie rozwiązać kłopotliwej sytuacji, wtedy możecie skontaktować się z rezydentem. Jeśli okaże się, że będzie trzeba zgłosić reklamacje po powrocie koniecznie, należy mieć odpowiedni dokument, który właśnie ta uprawniona do tego osoba, wyda go Wam. Inaczej reklamacja po powrocie może zostać nieuznana lub wydłuży to znacznie cały proces reklamacyjny.

Check-in
Check-in

Opiekun klientów na miejscu również sprawuje dyżury w hotelach dlatego, jeśli coś Wam się w ciągu najbliższych dni wakacji nie spodoba lub będzie niezgodne z tym, co jest w rezerwacji, warto to zgłosić. Również podczas takiego spotkania możecie zakupić wycieczkę fakultatywną, jeśli nie zrobiliście tego wcześniej. My proponujemy zakupić taką wycieczkę znacznie wcześniej i zaplanować swój wypoczynek jeszcze przed wylotem. Wtedy nie musicie się ograniczać do wycieczki oraz oferty tylko jednego organizatora, który jest na miejscu. Czasami przedstawiciel biura podróży ma znacznie mniejszą ofertę niż ta, którą oferujemy na stronie internetowej. Poza tym, jeśli wybierzecie przed podróżą fakultet, który jest np. wycieczką wysokiego ryzyka, będziecie mogli od razu dokupić odpowiednie ubezpieczenie.

Praca rezydenta
Praca rezydenta

Często nieoceniona jest pomoc rezydenta podczas odprawy na lot powrotny do kraju. Osoba ta jest przy turystach i reaguje na zaistniałe sytuacje, które często potrafią się pojawić.

Rezydent na miejscu zna lokalne zwyczaje oraz biegle posługuje się językiem obcym dlatego, jeśli podróżni mają różnego rodzaju pytania, czy rozterki – taka osoba często okazuje się bardzo pomocna. Wielu turystów bardzo docenia, że jest ktoś, kto w razie trudnych i losowych sytuacji będzie służył im pomocą poza miejscem ich zamieszkania. Dlatego tak ważne jest, aby tego typu serwis był na miejscu. Oczywiście nie każdy z tego musi korzystać. Jednak każdy klient wylatujący za pośrednictwem biura podróży ma pewność, że w razie dużego opóźnienia lotu, opiekun skoordynuje cały proces i np. zorganizuje nocleg w hotel i udzieli wszystkich potrzebnych informacji klientom.

Ważne, aby też pamiętać, że rezydent stacjonuje na kierunkach, do których lata czarter. Przy wyborze kierunku z dojazdem własnym, przedstawiciela biura podróży raczej nie będzie.

Skopiowano
Skopiuj link
Agnieszka Słupecka
Agnieszka Słupecka
Z turystyką związana jest od zawsze. Kilkunastoletnie doświadczenie w branży sprawiło, że od kilku lat dzieli się swoimi podróżniczymi doznaniami i wiedzą w tekstach publikowanych on-line. Prywatnie jest osobą lubiącą aktywnie spędzać czas i próbować nowych aktywności, smaków i wyzwań. Zimą uwielbia wyjazdy narciarskie, a latem lubi być blisko wody i natury. Podczas swoich wyjazdów wakacyjnych ceni sobie komfort, niezależność oraz możliwość poznania miejsca, w którym wypoczywa. Na turystykę patrzy całościowo, czyli od planowania wyjazdu, aż do zakończenia podróży.