5 wskazówek, jak bezpiecznie rezerwować wakacje

PoradnikiAgata BiernatMarzena German23.02.2022

Planujesz wakacyjne wojaże i chcesz mieć pewność, że to będzie bezpieczny wyjazd – od momentu zakupu wycieczki do powrotu do domu? Podpowiadamy, na co zwrócić uwagę, by nie dać się oszukać.

Jak bezpiecznie kupować wakacje?
Jak bezpiecznie kupować wakacje?

Oferta wypoczynku w apartamencie, który nie istnieje, podszywanie się pod właścicieli obiektów noclegowych na forach internetowych czy sprzedaż pakietowanych wycieczek przez firmy niemające stosownych zezwoleń – w okresie zwiększonego zainteresowania urlopami często możemy usłyszeć o podobnych próbach wyłudzeń.

Co zrobić, by uniknąć takich przykrych sytuacji? Dokładnie prześwietlić sprzedawcę i skorzystać z usług legalnie działających biur podróży, które dają gwarancję bezpiecznego i spokojnego wypoczynku. Jak sprawdzić, czy właśnie z takim podmiotem mamy do czynienia? Stosując się do 5 zasad bezpiecznej rezerwacji wakacji.

Po pierwsze: Sprawdź, czy firma działa legalnie

Każde biuro podróży, by legalnie prowadzić działalność w Polsce, musi zostać wpisane do specjalnego rejestru. Jest również zobowiązane do stosowania się do przepisów zawartych w ustawie o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych.

Wszyscy przedsiębiorcy chcący prowadzić działalności w zakresie organizowania imprez turystycznych muszą uzyskać wpis do Centralnej Ewidencji Organizatorów Turystyki i Przedsiębiorców Ułatwiających Nabywanie Powiązanych Usług Turystycznych, którą można bezpłatnie przeglądać przez internet. To tzw. pierwszy filar zabezpieczeń. Zanim wykupimy na własną rękę wycieczkę, sprawdźmy, czy firma, która organizuje nasz wyjazd, posiada odpowiedni wpis. Jeśli korzystamy z usług agenta turystycznego, to właśnie on wykona za nas tę pracę – mówi Jan Palasik, radca prawny z Wakacje.pl.

Jak uzyskuje się taki wpis? Firma – oprócz przestrzegania przepisów o działalności gospodarczej – musi wykupić zabezpieczenie na rzecz klientów na wypadek ogłoszenia niewypłacalności. Najczęściej przyjmuje ono formę gwarancji ubezpieczeniowej, rzadziej bankowej.

Gdyby biuro podróży popadło w kłopoty finansowe, takie zabezpieczenie pokryje koszty zwrotu wpłat klientów za anulowane wycieczki. Co jednak w sytuacji, gdy środki z gwarancji ubezpieczeniowej okazałyby się niewystarczające?

Wtedy uruchomiony zostanie drugi filar zabezpieczeń – Turystyczny Fundusz Gwarancyjny. Za każdego klienta podróżującego w ramach wyjazdu zorganizowanego biuro podróży odprowadza składkę na jego rzecz.

- W sytuacji, gdyby organizator ogłosił niewypłacalność, a pieniędzy z pierwszego filaru zabezpieczeń nie wystarczyłoby na zwrot dla wszystkich jego klientów, uruchomione zostaną środki z TFG. Stąd pewność, że turyści albo dostaną pieniądze w całości, albo będą mogli dokończyć pobyt, jeśli do niewypłacalności doszłoby w czasie ich wyjazdu – wyjaśnia Jan Palasik.

Po drugie: Zweryfikuj, czy biuro odprowadza składki

Jak sprawdzić, czy biuro podróży na pewno odprowadza składkę na TFG? Takie informacje znajdziesz na umowie, wśród składowych ceny za wycieczkę. Dodatkowo, będzie tam jeszcze jeden punkt – składka na Turystyczny Fundusz Pomocowy.

To stosunkowo nowe rozwiązanie. Powstało, by zapobiec sytuacjom, jakie miały miejsce po wybuchu pandemii koronawirusa. Gdyby biuro podróży miało problem z realizacją terminowych zwrotów środków za anulowane na szeroką skalę wycieczki, będzie mogło zaciągnąć pożyczkę w TFP na ten cel.

Po trzecie: Przeczytaj umowę

Każdy klient wybierający się na wakacje z legalnie działającym biurem podróży przed dokonaniem wpłaty otrzymuje do akceptacji. Znajdują się w niej wszystkie kluczowe i wiążące informacje dotyczące realizacji wycieczki. To między innymi prawa i obowiązki organizatora oraz podróżnego, warunki płatności czy zasady rezygnacji z wyjazdu.

Pamiętaj, że zawsze masz prawo odstąpić od zawartej umowy. Często wiąże się to jednak z kosztami. Ich wysokość zależy od wydatków, jakie biuro poniosło w związku z przygotowaniem podróży, i zapisów w umowie. Tak zwane koszty rezygnacji mają na celu pokrycie wpłat poniesionych już przez organizatora, np. w związku z rezerwacją miejsca w samolocie czy pokoju w hotelu.

Po czwarte: Ubezpiecz się

Przed poniesieniem kosztów rezygnacji z wyjazdu w nagłych, niespodziewanych sytuacjach można się zabezpieczyć. Wystarczy wykupić odpowiednie ubezpieczenie.

Ubezpieczenie od kosztów rezygnacji funkcjonuje w turystyce zorganizowanej od bardzo dawna, w pandemii zyskało mocniej na znaczeniu. Dzięki niemu, jeśli przydarzy się nam coś nieprzewidzianego, jak choroba wywołana zakażeniem koronawirusem, ale też zaostrzenie innej choroby przewlekłej, czy zupełnie odmienna, losowa sytuacja, na przykład dostaniemy pracę, którą mamy rozpocząć w momencie trwania urlopu, i w związku z tym zrezygnujemy z podróży, ubezpieczyciel zwróci nam całość lub część wpłaconych środków – wszystko zależy od rodzaju polisy. Możemy kupić zarówno taką gwarantującą 100 proc. zwrotu, lub niepełną, np. 80 proc. Ta ostatnia wersja będzie nieco tańsza, lecz warto wybrać wariant jaki da nam odpowiednie poczucie bezpieczeństwa – wyjaśnia Jolanta Kołodziejczyk, dyrektor produktu w Wakacje.pl.

Po piąte: Postaw na doświadczonych agentów

Wakacyjny wyjazd powinien być przyjemnością i jednym z najpiękniejszych doświadczeń w roku. By zyskać pewność, że wszystko zostanie dopięte na ostatni guzik, warto powierzyć realizację urlopu profesjonalnemu agentowi turystycznemu.

W Wakacje.pl wiemy, jak istotna jest gwarancja bezpiecznego wypoczynku, dlatego współpracujemy wyłącznie ze sprawdzonymi organizatorami turystycznymi, którzy posiadają wymagane prawem zezwolenia, wieloletnie doświadczenie w realizacji wycieczek i rekomendację tysięcy klientów – zapewnia Marzena German z Wakacje.pl.

Agenci turystyczni nie tylko mają w sprzedaży wyłącznie wyjazdy organizowane przez legalnie działające biura podróży, ale też dysponują szerokim wachlarzem ofert i usług dodatkowych, np. polis ubezpieczeniowych.

Skopiowano
Skopiuj link
Agata Biernat
Agata Biernat
Zajmuje się tworzeniem tekstów branżowych, analizuje rynek i trendy turystyczne w Polsce i na świecie. Dziennikarka z wykształcenia, turystka z zamiłowania. W Wakacje.pl jako specjalistka ds. komunikacji jest zawsze blisko turystów i doskonale zna ich potrzeby.