Gwiazdki hotelowe – co oznaczają? Standardy hoteli

PoradnikiMałgorzata Orlikowska11.10.2022

Gwiazdki hotelowe wymyślono po to, by ujednolicić standardy zakwaterowania w obiektach noclegowych, a w konsekwencji ułatwić turystom wybór hotelu, w którym się zatrzymają, np. na czas urlopu. Czy wiesz jakie standardy muszą spełniać obiekty o poszczególnej liczbie gwiazdek? Jeśli nie – dowiedz się z naszej ściągawki.

Gwiazdki hotelowe
Gwiazdki hotelowe

System przyznawania gwiazdek hotelom to duże ułatwienie dla turystów poszukujących miejsca wakacyjnego zakwaterowania, pozwalający im się szybko zorientować w tym jak wyposażone są pokoje hotelowe czy jakie udogodnienia i usługi są przez obiekt oferowane. Kategoryzację obiektów w Polsce regulują przepisy prawa (w tym Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych oraz Rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 19 sierpnia 2004 r. w sprawie obiektów hotelarskich i innych obiektów, w których są świadczone usługi hotelarskie). Przydział gwiazdek obiektom noclegowym to zadanie marszałka województwa właściwego ze względu na lokalizację hotelu. Marszałek dokonuje go przy pomocy komisji złożonej z przedstawicieli branży hotelarskiej, Sanepidu, straży pożarnej i nadzoru budowlanego. Po spełnieniu określonych wymogów (jest ich ponad pięćdziesiąt) obiekty mogą uzyskać od jedną do pięciu gwiazdek.

Wśród licznych wymagań jest kilka, które muszą być spełniane przez wszystkie kategorie obiektów, bez względu na liczbę gwiazdek, o które się starają. Mowa np. o konieczności zapewnienia na terenie wokół hotelu oświetlenia oraz utwardzonej nawierzchni dojazdu i dojścia, a w przypadku hallu – zagwarantowanie, by jego wejście było chronione przed nadmiernym wpływem powietrza z zewnątrz. Wewnątrz budynku, w przestrzeniach ogólnodostępnych, powinna być wentylacja (grawitacyjna lub mechaniczna), ogrzewanie, instalacja sanitarna (z zimną i ciepłą wodą dostępną całą dobę), telefon i faks w recepcji oraz windy lub schody ruchome. W ogólnodostępnych łazienkach standardem powinny być umywalki z lustrem, dozowniki z mydłem, pojemnik na śmieci, suszarka lub jednorazowe ręczniki oraz. WC.

Wymagania wobec hotelu 1-gwiazdkowego

Powierzchnia pokoi: minimalna powierzchnia pokoju w hotelu 1-gwiazdkowym to od 8 mkw. (w przypadku pokoju 1-osobowego) do 16 mkw (w pokoju 4-osobowym). Pokoje dla większej liczby osób powinny mieć powierzchnię 16 mkw. + 4 mkw. dla każdej kolejnej osoby.

Wyposażenie pokoi: łóżko 1-osobowe (o wymiarach min. 90x200 cm) lub 2-osobowe (140x200 cm), nocny stolik lub półka przy każdym łóżku, wnęka garderobiana (z 3 wieszakami na osobę), biurko lub stół, krzesło do siedzenia, lustro, wieszak ścienny, a z elementów dodatkowych: lampka nocna i oświetlenie ogólne, dywanik przy łóżku lub wykładzina na całej powierzchni pokoju, firany, materiały informacyjne dotyczące usług i bezpieczeństwa, popielniczka, przynajmniej jedno gniazdko elektryczne oraz kosz na śmieci. W przypadku obiektów 1-gwiazdkowych łazienka może, choć nie musi, znajdować się w pokoju (dotyczy to obiektów starszych, w przypadku nowo budowanych hoteli 1-gwiazdkowych łazienka w pokoju jest już zagwarantowana). Minimalne wymogi dotyczące łazienek w pokojach to: wanna (lub kabina natryskowa), umywalka z blatem, WC, lustro, pojemnik na śmieci, mydełko toaletowe, szklanka, torba higieniczna.

Pokój hotelowy
Pokój hotelowy

Usługi oferowane przez hotel 1-gwiazdkowy: sprzedaż gorących napojów przez całą dobę, usługi gastronomiczne: śniadania, usługa budzenia, przechowywanie bagażu gości, udzielanie pierwszej pomocy i apteczka, telewizja w miejscu ogólnodostępnym, zmiana pościeli i ręczników: do 3 dni lub na życzenie gościa.

Wymagania wobec hotelu 2-gwiazdkowego

Powierzchnia pokoi: minimalna powierzchnia pokoju wynosi od 9 mkw w przypadku pokoju 1-osobowego do 18 mkw. w przypadku pokoju 4-osobowego (większe pokoje powinny mieć powierzchnię pokoju 4-osobowego + 4,5 mkw. na każdą kolejną osobę).

Łazienka hotelowa
Łazienka hotelowa

Wyposażenie pokoi: poza elementami wymienionymi wyżej, również bagażnik oraz radioodbiornik, a w łazienkach: osłona na wannę lub natrysk. W przypadku starszych hoteli 2-gwiazdkowych łazienki mogą być także poza pokojem. W nowo budowanych hotelach tej kategorii każdy pokój powinien mieć swoją łazienkę.

Usługi oferowane przez hotel 2-gwiazdkowy: poza wymienionymi powyżej, to również bar kawowy/aperitif-bar.

Wymagania wobec hotelu 3-gwiazdkowego

Powierzchnia pokoi: obiekty tej kategorii powinny mieć pokoje mające minimum 10 mkw. w przypadku pokoju 1-osobowego i 16 mkw. w przypadku pokoju 3-osobowego.

Wyposażenie pokoi: poza elementami opisanymi powyżej, przynajmniej jedno gniazdko elektryczne przy miejscu pracy, telefon, telewizor, materiały piśmiennicze, przybory do czyszczenia ubrań, igielnik, torba na bieliznę zleconą do prania, woda butelkowana, a w łazience: dywanik przy wannie i ręcznik kąpielowy.

Pokój hotelowy
Pokój hotelowy

Usługi oferowane przez hotel 3-gwiazdkowy: poza wymienionymi wcześniej, room service czynny minimum 18 godzin na dobę, sprzedaż kosmetyków i artykułów higienicznych, pranie, prasowanie i czyszczenie odzieży gości, także restauracja (dopuszcza się jej brak, jeśli lokal gastronomiczny jest oddalony od hotelu o maksymalnie 500 metrów).

Wymagania wobec hotelu 4-gwiazdkowego

W częściach wspólnych hoteli 4- i 5-gwiazdkowych oraz w pokojach zamiast wentylacji powinna być zapewniona klimatyzacja lub inne urządzenia i systemy gwarantujące wymianę powietrza i utrzymanie określonej temperatury i wilgotności.

Powierzchnia pokoi: hotele 4-gwiazdkowe powinny mieć pokoje o powierzchni minimum 12 (1-osobowy) – 16 mkw. (2-osobowy) Ustawodawca przewiduje, że tzw. jednostka apartamentowa może obejmować: salon o powierzchni co najmniej 25 mkw., sypialnię z łazienką, część wejściową pomocniczą z wydzielonym dodatkowo WC.

Hotelowe spa
Hotelowe spa

Wyposażenie pokoi: poza wymienionymi wcześniej elementami, powinien się znaleźć przynajmniej jeden fotel lub kanapa oraz stolik, minibar lub lodówka, a w łazience: suszarka do włosów.

Usługi oferowane przez hotel 4-gwiazdkowy: poza wymienionymi powyżej, sprzedaż gorących napoi przez całą dobę, sprzedaż prasy codziennej, usługi bagażowe, zespół odnowy biologicznej, tj. basen kąpielowy, sauna, siłownia, solarium, masaże i inne usługi rekreacyjne (co najmniej dwa rodzaje usług), także zmiana pościeli codziennie lub na wniosek gościa.

Wymagania wobec hotelu 5-gwiazdkowego

Powierzchnia pokoi: hotele 5-gwiazdkowe powinny mieć pokoje o powierzchni minimum 14 (1-osobowy) – 18 mkw. (2-osobowy). Dodatkowym, w porównaniu z obiektami niższych kategorii, elementem wyposażenia pokoi jest sejf, waga, a w łazience, telefon i szlafrok.  

Pokój hotelowy
Pokój hotelowy

Gwiazdka gwiazdce nie zawsze równa

Powyższe zasady obowiązują obiekty hotelowe w Polsce. Warto jednak pamiętać, że na poziomie międzynarodowym podobna standaryzacja nie istnieje. Każdy kraj ma dowolność we wprowadzaniu tego rodzaju uregulowań i określania standardów. Są państwa, które stosują 4-stopniową lub szerszą skalę hotelową, są też takie, które w ogóle nie kategoryzują hoteli. Może się więc okazać, że hotel 5-gwiazdowy w Egipcie czy Grecji będzie się różnił pod względem wyposażenia czy oferowanych usług od obiektu 5-gwiazdkowego w Polsce. Eksperci radzą, żeby przy wyborze wakacyjnego zakwaterowania zagranicą kierować się kilkoma zasadami:

  • Pamiętać, że najbardziej przejrzysty system kategoryzacji obiektów noclegowych stosują międzynarodowe sieci hotelowe;
  • Nie ufać ślepo kategoryzacji wprowadzonej przez zagraniczny hotel, a tym bardziej nie przykładać do niej polskiej miary. Liczbę gwiazdek potraktować raczej jako wskazówkę;
  • Sprawdzać nie tylko liczbę gwiazdek w danym hotelu, również rok oddania go do użytku ewentualnie rok, w którym przeszedł remont.

Żeby nie bazować wyłącznie na liczbie gwiazdek, warto zapoznać się w opiniami na temat danego obiektu, np. sprawdzić jak oceniają go goście, którzy już w nim wypoczywali lub co o nim sądzą pracownicy biura podróży, które mają je w swojej ofercie. Ci drudzy uczestniczą w wyjazdach szkoleniowych, w czasie których zapoznają się z bazą noclegową w różnych krajach, są więc wiarygodnym źródłem wiedzy o infrastrukturze hotelowej w popularnych kierunkach turystycznych.

Skopiowano
Skopiuj link
Małgorzata Orlikowska
Małgorzata Orlikowska
Karierę zawodową wiązała z socjologią. Ostatecznie nic z tego nie wyszło, bo po studiach (z administracji samorządowej) odkryła, że jej powołaniem jest dziennikarstwo. W tym zawodzie spełnia się już 12 lat. Pisała do mediów tradycyjnych i internetowych, m.in. na temat sportu, mody i historii. W ostatnich latach podejmuje przede wszystkim tematy związane z szeroko rozumianą turystyką (w tym turystyką biznesową): pisze teksty branżowe i konsumenckie. Wiedzę o miejscach wartych odwiedzenia zdobywa podczas podróży. W Wakacje.pl jako redaktor pisze teksty turystyczne.