ZAREZERWUJ WYMARZONE WAKACJE

w czterech prostych krokach

  • bez wychodzenia z domu
  • bezpiecznie
  • szybko i wygodnie
  • codziennie o dowolnej porze
  • samodzielna konfiguracja parametrów oferty
SPRAWDŹ JAKIE TO ŁATWE

© Wakacje.pl

Dlaczego warto kupować online przez Wakacje.pl?

zalety zakupu online

Dajemy Ci dostęp do ofert z ponad 100 biur podróży i szerokiej gamy usług dodatkowych w jednym miejscu. Nie narzucamy dodatkowej prowizji, więc oferujemy te same ceny co biuro podróży. Ponadto umożliwiamy porównanie tych samych ofert i ich cen w różnych biurach podróży.

Ułatwiamy również sam wybór wakacji dzięki ogromnej bazie 257 000 unikalnych opinii klientów o hotelach.

Nasi klienci docenili nas jako lidera jakości w branży, przyznając nam laur konsumenta, zaś nasza obecność w strukturze holdingu Wirtualna Polska gwarantuje nam stabilność i silne finansowe podstawy.

Ponad 20 lat doświadczenia na rynku turystycznym gwarantuje najwyższą jakość obsługi i wysokie standardy a dzięki innowacyjnej usłudze Promesa Pewne Wakacje zawsze możesz czuć się bezpiecznie.

Poznaj wszystkie 4 kroki

Krok 1 - dane osoby rezerwującej

Po wybraniu oferty wyjazdu na wymarzone wakacje wypełnij formularz rezerwacyjny podając swoje imię, nazwisko oraz podstawowe dane kontaktowe.

Zanim przejdziesz dalej upewnij się, czy wszystkie wpisane przez Ciebie informacje oraz podstawowe parametry oferty znajdujące się w formularzu są prawidłowe. Jeśli tak, możesz przejść do następnego kroku.

formularz online

Krok 2 - dane adresowe oraz dane uczestników

Na tym etapie uzupełnij dane wszystkich uczestników wyjazdu. Do prawidłowego wypełnienia formularza potrzebne będą Twoje pełne dane adresowe oraz dane osobowe pozostałych osób, z którymi zamierzasz spędzić Wasz urlop.

Pamiętaj, że wszystkie wprowadzone do formularza informacje muszą być zgodne z dokumentami tożsamości, z którymi będziecie podróżować.

Jeśli wszystko się zgadza, możesz przejść do kolejnego kroku.

formularz online

Krok 3 - usługi dodatkowe do wycieczki

Teraz możesz dodać do swojej rezerwacji dostępne usługi dodatkowe, takie jak: ubezpieczenie, miejsce parkingowe oraz Promesę Pewne Wakacje. Więcej na temat promesy przeczytasz na stronie informacyjnej, dotyczącej tej właśnie usługi.

Po wybraniu interesujących Cię usług możesz przejść do ostatniego kroku.

formularz online

Krok 4 - potwierdzenie warunków rezerwacji i płatność

To już prawie koniec! Na tym etapie możesz ostatecznie potwierdzić warunki swojej rezerwacji. Zanim to jednak zrobisz zapoznaj się z dokumentami a następnie zaakceptuj warunki.

Teraz możesz wybrać preferowaną formę płatności i bezpiecznie opłacić swoje wymarzone wakacje. Możesz wybrać spośród kilku sposobów dokonania wpłaty, m.in. płatność kartą lub przelewem.

Wszystko gotowe? Jeśli tak, to na wskazany adres e-mail wyślemy potwierdzenie rezerwacji.

Teraz już możesz pakować walizki!

Około 2 dni przed terminem wyjazdu (1 dzień przed wyjazdem, jeśli organizatorem jest Coral Travel) prześlemy Ci potwierdzone przez organizatora dokumenty podróży. Znajdziesz tam ostateczną godzinę wylotu i informacje o limitach bagażu podręcznego i rejestrowanego.

formularz online
ikona
ikona
ikona
ikona
ikona
ikona
ikona
ikona
ikona
ikona
ikona
ikona
ikona
ikona
ikona
ikona
ikona
ikona
ikona
ikona
ikona
ikona
ikona
ikona

Po dokonaniu płatności i potwierdzeniu rezerwacji przez Wakacje.pl, możesz już planować, co spakujesz do walizki. Cały czas do wyjazdu będziemy do Twojej dyspozycji i odpowiemy na wszelkie pytanie, jakie pojawią się w związku z wakacjami. 

Najczęściej zadawane pytania


Na stronie nie widzę hotelu, czy mają go może Państwo w ofercie?

W serwisie pokazujemy wszystkie hotele i dostępne w nich oferty. Może się jednak zdarzyć, że oferta do danego obiektu w danym momencie nie jest dostępna. W takiej sytuacji hotel będzie widoczny tylko w zakładce hotele umiejscowionej w górnej części strony.


Widzę ofertę, ale dla innej konfiguracji jest niedostępna, czy można ją kupić?

W serwisie pokazujemy wszystkie oferty w każdej dostępnej konfiguracji. Jeśli w danym momencie jakaś konfiguracja jest niewidoczna, to znaczy, że aktualnie nie jest dostępna.


Czy mogę przytrzymać miejsca, jak tak to na ile czasu?

Nie wszyscy organizatorzy na to pozwalają, ale zazwyczaj do ofert rozpoczynających się za minimum 30 dni od momentu rezerwacji miejsca zostają przytrzymane od 24 do 48 godzin. Informacja taka będzie widniała również na umowie.


Czy mogę po zakupie zmienić dane na zamówieniu?

Tak jest taka możliwość, niemniej wiąże się to z dodatkową opłatą w zależności od zakupionej wycieczki. Zlecenia na zmianę danych należy kierować na adres mailowy klient@wakacje.pl


Czy mogę później dokupić produkt dodatkowy np. parking lub ubezpieczenie?

Tak. Zakup produktów dodatkowych jest możliwy w dowolnym momencie. Skontaktuj się z naszymi konsultantami, aby tego dokonać.


Jak często aktualizowana jest oferta?

Oferta aktualizowana jest kilkanaście razy dziennie. Dodatkowo przy każdej wizycie weryfikujemy na bieżąco dostępność miejsc.


Jakie są rabaty dla stałych Klientów?

Jesteśmy w trakcie tworzenia własnego programu partnerskiego, niemniej honorujemy karty rabatowe lub lojalnościowe przyznane przez organizatorów.


Czy muszą płacić całość od razu?

Zazwyczaj wyjazdy, których termin rozpoczęcia jest późniejszy niż 30 dni wymagają uiszczenia zaliczki. Termin dopłaty zależy od organizatora. Gdy termin dopłaty się zbliża przypominamy o nim Klientom.


Czy honorowane są karty lojalnościowe organizatora?

Tak honorujemy karty przyznane przez organizatorów.


Czy są poranne loty do wybranej oferty?

Organizatorzy przy ofertach podają najbardziej prawdopodobne godziny wylotu, z zastrzeżeniem, że mogą one ulec zmianie. Ostatecznie potwierdzane są 48 h przed wylotem a taka informacje jest każdorazowo przekazywana Klientom przez naszych konsultantów.


Czy mogę kupić więcej pokoi?

Tak, ale wymaga to składania osobnych zamówień na każdy pokój. Pracujemy nad rozwiązaniem, które ułatwi zakup wielu pokoi jednocześnie. Dodatkowe prośby do zamówienia po dokonaniu zakupu, takie jak np. łóżeczko dla dziecka, pokoje obok siebie itp., można zgłaszać na adres klient@wakacje.pl.


Kto jest organizatorem wyjazdu?

Posiadamy oferty ponad 100 biur podróży m.in.: Itaka, Rainbow, Grecos, czy Coral Travel. Przy każdej ofercie nad jej opisem wskazujemy jakie biuro podróży jest organizatorem wyjazdu.


Czy aby skorzystać z danej oferty biura podróży potrzebny będzie paszport, czy wystarczy tylko dowód osobisty?

Informacje paszportowe, jak również wizowe znajdują się w prezentacji każdej oferty na naszej stronie, w ostatniej sekcji o nazwie "przed podróżą".


O której godzinie powinniśmy być na lotnisku w dniu wylotu?

Rekomendujemy pojawienie się na lotnisku min. 2h przed startem.


Kiedy należy sprawdzić czy nie zmieniły się godziny i miejsce wyjazdu?

Nasi specjaliści zrobią to za Państwa i 48 h przed rozpoczęciem wyjazdu potwierdzają z Państwem te godziny.


Jakie dodatkowe ubezpieczenia mogę dokupić oraz komu są one zalecane?

Ponieważ proponowane przez nas ubezpieczenie ma nielimitowane koszty leczenia oraz szerokie udogodnienia w zakresie kosztów rezygnacji, zalecamy je wszystkim podróżującym. Więcej szczegółów znajduję się w dokumencie podlinkowanym tutaj.


Czy mogę zabrać wózek dla dziecka?

Przewóz wózka typu gondola lub spacerówka dla dzieci poniżej drugiego roku życia jest bezpłatny. Jeżeli dziecko skończyło dwa lata, wózek można zabrać w ramach limitu bagażu rejestrowanego. Jest on zabierany do luku bagażowego przed wejściem na pokład samolotu i oddawany po przylocie na lotnisko docelowe.


Czym jest składka na Turystyczny Fundusz Gwarancyjny?

Jest to ustawowa opłata doliczana każdemu podróżnemu jako zabezpieczenie dla klientów, które ma im gwarantować możliwość powrotu do domu z imprezy turystyczne przerwanej w trakcie jej trwania, lub też ma gwarantować zwrot pieniędzy za wycieczkę, jeżeli do niej w ogóle nie dojdzie.


Czy do danego kraju wymagane są szczepienia?

Informacje o szczepieniach znajdują się na prezentacji każdej oferty w ostatniej sekcji o nazwie "przed podróżą".

Czy proponowane przez Wakacje.pl oferty wycieczek są sprawdzone i dobrze przygotowane?

Oczywiście! Współpracujemy z doświadczonymi i sprawdzonymi biurami podróży, które na rynku turystycznym funkcjonują od wielu lat. Pracownicy Wakacje.pl regularnie wyjeżdżają, by testować i oceniać hotele i wycieczki z naszej oferty. Informacje o naszych partnerach, możesz znaleźć na stronie https://www.wakacje.pl/partnerzy.html. Polecamy też naszą stronę z opiniami na temat biur podróży https://www.wakacje.pl/opinie/biura/. Wystawiają je nasi klienci po powrocie z wakacji. 


Co zawiera cena wycieczki i za jakie usługi pobierane są dodatkowe opłaty?

Wszelkie informacje na ten temat znaleźć można w zakładce „Szczegóły oferty” w sekcji dotyczącej ceny. Standardowo w koszt wyjazdu z pobytem w hotelu za granicą wliczone są:

– podstawowe ubezpieczenie,

– obowiązkowa składka na Turystyczny Fundusz Gwarancyjny,

– koszty zakwaterowania, 

– koszty wyżywienia zgodne z wybranym wariantem,

– bilety lotnicze,

– transfery z lotniska do hotelu oraz z hotelu na lotnisko,

– opieka rezydenta.


Czy w cenie oferty zawarta jest opłata lotniskowa?

W większości przypadków tak. Informacje na temat dodatkowych opłat znajdują się przy każdej ofercie.


Co to jest Promesa Pewne Wakacje?

Promesa Pewne Wakacje to usługa dostępna wyłącznie na Wakacje.pl, którą stworzyliśmy specjalnie z myślą o naszych klientach. To zupełnie coś innego niż ubezpieczenie! Promesa zabezpiecza na wypadek takich sytuacji jak:

* odwołanie wycieczki z powodu wystąpienia sił wyższych.

* w razie ogłoszenia upadłości lub niewypłacalności biura podróży. 

Dzięki Promesie nie musisz zwracać się do Marszałka Województwa o zwrot wpłaconych środków z Gwarancji Ubezpieczeniowej Organizatora, co często oznacza zamrożenie środków na długo, tylko wybierasz inną wycieczkę z naszej oferty, a dochodzenie roszczeń my bierzemy całkowicie na siebie. Zakup Promesy oznacza, że bez względu na wszystko w razie kłopotów organizatora wyjedziesz bez żadnych dopłat na wakacje.


Co oznacza liczba gwiazdek przy hotelach?

Liczba gwiazdek zależy od standardu hotelu i jego udogodnień. Standardowo hotelom przydziela się od dwóch do pięciu gwiazdek. Im więcej gwiazdek, tym bardziej luksusowy hotel. Nie ma jednak kategoryzacji międzynarodowej, dlatego liczba gwiazdek nie zawsze idealnie odzwierciedla standard hotelu.


Jak odróżnić wycieczki z dojazdem własnym od wycieczek samolotowych lub autokarowych?

Typ dojazdu jest oznaczony w każdej ofercie. Można go znaleźć w sekcji „Kalkulacja” w polu „Transport”. Jeśli korzystasz z wyszukiwarki Wakacje.pl, możesz tam wybrać preferowany typ dojazdu w polu „Dojazd”.


Gdzie mogę znaleźć informacje dotyczące pogody, jaka panuje w rejonie, do którego się wybieram?

Informacje o pogodzie znajdują się w przewodniku Wakacje.pl https://www.wakacje.pl/przewodnik/. Wystarczy wybrać kraj, w którym planujesz wakacje, a następnie w sekcji „Pogoda” sprawdzić wykres średnich temperatur podzielony na poszczególne miesiące.


Czy istnieje możliwość wykupienia w Wakacje.pl wyjazdu grupowego?

Istnieje możliwość wykupienia wyjazdu grupowego. Ceny takich wyjazdów ustalane są indywidualnie. Jeśli interesuje Cię taki wyjazd, prosimy o kontakt z działem sprzedaży pod numerem +48 58 300 16 66.


Czy moje dane osobowe są chronione?

Oczywiście. Chronimy Twoje dane zgodnie ze standardami wprowadzonymi 28 maja 2018 roku przez unijne Ogólne rozporządzenie o ochronie danych, nazywane w skrócie RODO. W dowolnym momencie masz prawo m.in. do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania, jak również prawo do zgłoszenia sprzeciwu w przewidzianych w prawie sytuacjach. Prawa te oraz sposób ich realizacji opisaliśmy w polityce prywatności. Jeśli masz dodatkowe pytania, możesz uzyskać odpowiedzi pod adresem daneosobowe@wakacje.pl.


Dlaczego tyle razy prosicie o sprawdzenie danych w czasie rezerwacji?

Dlatego, że na podstawie tych danych zostaną wystawione dokumenty podróży. To oznacza, że dane z potwierdzenia rezerwacji muszą być zgodne z dokumentami tożsamości, z którymi będziecie podróżować. Jeśli imię, nazwisko lub data urodzenia będą inne niż w dokumentach podróży, nie zostaniecie wpuszczeni na pokład samolotu. I właśnie z tego powodu warto te dane sprawdzić co najmniej kilka razy. 


W jakich sytuacjach wykupiona wycieczka może zostać odwołana?

Na szczęście zdarza się to bardzo rzadko i najczęściej wiąże się z przyczynami niezależnymi od organizatorów, takimi jak zamieszki, strajki, kataklizmy, jeśli wiążą się z potencjalnym zagrożeniem dla turystów. Zawsze w takich sytuacjach organizatorzy proponują albo zwrot pełnej wpłaconej kwoty albo inną wycieczkę w podobnej cenie.

Odwołanie imprezy może się też zdarzyć w przypadku imprez objazdowych, jeśli nie uda się zebrać wymaganego wymaganego minimum uczestników, które zwykle wynosi około 80% miejsc zaplanowanych na dany wyjazd. Dlatego w przypadku takich wyjazdów biuro zastrzega sobie prawo odwołania na piśmie imprezy najpóźniej na 20 dni przed datą jej rozpoczęcia, jeśli wyjazd trwa ponad 6 dni (lub na 7 dni, jeśli wyjazd trwa 2-6 dni; 48 godzin, jeśli wyjazd trwa mniej niż 2 dni). Uczestnikowi przysługują wówczas uprawnienia określone w „warunkach uczestnictwa” załączonych do umowy.


Czy plan wycieczki może ulec zmianie i w jakich przypadkach?

Tak, ramowy program wycieczki może ulec zmianie. Zwykle dzieje się tak w przypadku brzydkiej pogody, nagłego zamknięcia obiektu przewidzianego w harmonogramie zwiedzania lub z przyczyn niezależnych od organizatora.


Czy na wakacje w hotelu mogę zabrać psa lub inne zwierzę?

To, czy można zabrać ze sobą zwierzę, zależy od organizatora wyjazdu i trzeba to zweryfikować przed założeniem rezerwacji. Informację o tym, że planujesz podróż ze zwierzęciem najlepiej zgłosić naszemu sprzedawcy, który pomoże znaleźć odpowiednią ofertę. Wyślij e-mail na adres klient@wakacje.pl, a w treści napisz jakie zwierzę chcesz zabrać, jaka jest jego rasa, waga i jakie są jego wymiary. W przypadku wycieczek samolotowych zabieranie zwierząt nie jest jednak wskazane. Tylko nieliczne linie lotnicze zezwalają na przewóz zwierząt w samolocie, a na pokładzie samolotu może znajdować się tylko ograniczona liczba zwierząt. 


Kiedy zaczyna się i kończy doba hotelowa?

Doba hotelowa rozpoczyna się często o godzinie 14 i kończy się między 10 a 12 dnia następnego, ale każdy hotel ma swoje własne zasady. 


Co mogę zrobić, jeśli chcę mieć pokój w hotelu obok znajomych?

Jeżeli podróżujesz ze znajomymi, wyślij prośbę o przydzielenie dla Was sąsiadujących pokojów na adres klient@wakacje.pl. Jeśli Ty i Twoi znajomi macie osobne rezerwacje, musimy dostać taką prośbę zarówno od Ciebie, jak i znajomych. W treści prośby najlepiej podać numery obu rezerwacji. Prośbę o przydzielenie sąsiadujących pokojów przekażemy bezpośrednio do organizatora wyjazdu i jeśli tylko będzie to możliwe, zostanie uwzględniona. 


Jak mogę przekazać pytanie lub prośbę związane ze swoją rezerwacją?

W każdej sprawie związanej z rezerwacją można wysłać nam e-mail na adres klient@wakacje.pl. E-mail powinien być wysłany z adresu, z którego została założona rezerwacja, a w temacie warto wpisać numer zamówienia – to znacząco przyspieszy przygotowanie odpowiedzi.

Oczekiwanie na wyjazd

Wakacje zarezerwowane, wielkie odliczanie trwa! Sprawdź, co się teraz będzie działo, kiedy możesz spodziewać się wiadomości od nas i jak się przygotować do urlopu.


Potwierdzona rezerwacja

Od razu po opłaceniu rezerwacji i potwierdzeniu miejsc przez organizatora, dostaniesz od nas e-mail z potwierdzeniem rezerwacji. Od tej pory w dowolnym momencie możesz się skontaktować z naszym Działem Obsługi Posprzedażowej pod numerem infolinii +48 58 300 16 66 lub pod adresem e-mail klient@wakacje.pl, a nasi doradcy chętnie odpowiedzą na Twoje pytania związane z rezerwacją i rozwieją wszelkie wątpliwości. 


(jak najszybciej) 

Sprawdź dokumenty

Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś, sprawdź, jakich dokumentów od Polaków wymaga kraj, w którym planujesz wakacje. Czy wymagana jest wiza? Do podróży wystarczy dowód czy potrzebny będzie paszport? Jaki powinien mieć okres ważności? Koniecznie sprawdź daty ważności swoich dokumentów. Więcej informacji znajdziesz na stronach Dokumenty tożsamości i Wizy.


(6 tygodni przed wyjazdem) 

Zrób szczepienia

Niektóre kraje wymagają, aby odwiedzający je turyści przyjeżdżali szczepieni na konkretne choroby. Sprawdź przed wyjazdem, jakie szczepienia będą potrzebne w kraju, w którym planujesz wakacje (więcej informacji znajdziesz na stronie Zdrowie i szczepienia) i zaplanuj szczepienia co najmniej 6 tygodni przed wyjazdem.


(20-40 dni przed wyjazdem)

Ureguluj dopłatę

Jeśli do tej pory została opłacona przez Ciebie tylko zaliczka, przypomnimy Ci o dopłacie kilka dni przed terminem płatności.


(4 dni przed wyjazdem)

Przeczytaj FAQ

Prześlemy Ci e-mail, a w nim kilka informacji o Twoim wyjeździe i odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania.


(1-2 dni przed wyjazdem)

Pobierz i wydrukuj dokumenty podróży 

Około 2 dni przed terminem wyjazdu (1 dzień przed wyjazdem, jeśli organizatorem jest Coral Travel) prześlemy Ci potwierdzone przez organizatora dokumenty podróży. Znajdziesz tam ostateczną godzinę wylotu i informacje o limitach bagażu podręcznego i rejestrowanego.

 

Wyjazd


Spakuj dokumenty

Nie zapomnij zabrać ze sobą dokumentów. Potrzebne będą:

• ważny dokument tożsamości: paszport lub dowód osobisty, jeśli wyjeżdżasz do krajów należących do strefy Schengen;

• dokumenty podróży, które wyślemy Ci razem z godzinami wyjazdu dwa dni przed rozpoczęciem wycieczki (będą to dokumenty do odprawy na lotnisku lub przejazdu autokarem oraz zestaw dokumentów potrzebnych do zameldowania się w hotelu);

• wiza, jeśli jest wymagana i nie można jej kupić na lotnisku;

• zaświadczenie o szczepieniach (zwykle Międzynarodowa Książeczka Szczepień), jeśli są wymagane.


Staw się odpowiednio wcześniej 

  • W przypadku podróży samolotem na lotnisku trzeba się stawić co najmniej 2 godziny przed podaną godziną wylotu samolotu. 
  • W przypadku podróży autokarem na miejsce wyjazdu należy się stawić co najmniej 30 minut przed godziną odjazdu. 
  • W przypadku dojazdu własnego, należy uwzględnić godzinę rozpoczęcia doby hotelowej i czas potrzebny na dojazd do hotelu.


Znajdź rezydenta na lotnisku po przylocie

Na lotnisku docelowym, po odebraniu bagażu, skieruj się w stronę wyjścia z lotniska. Tam będzie rezydent, czyli przedstawiciel organizatora Twojego wyjazdu. Powie Ci, gdzie będzie czekać transport do wybranego przez Ciebie hotelu i prawdopodobnie przekaże informację o spotkaniu w hotelu, na którym opowie np. o wycieczkach fakultatywnych lub o szczegółach organizacyjnych wyjazdu.


Sprawdź godziny powrotu

Informację o godzinie wylotu do Polski oraz zbiórki przed wyjazdem na lotnisko przekaże Ci rezydent. Najczęściej jest to komunikat na tablicy informacyjnej w hotelu albo kartka z informacją w specjalnym segregatorze oznaczonym logo touroperatora w pobliżu recepcji.

 

Po powrocie

 

Dodaj swoją opinię

Wakacje.pl to największa baza polskojęzycznych opinii o hotelach i touroperatorach w internecie. Stwórz ją razem z nami i podziel się swoimi wrażeniami z wakacji z innymi. Może właśnie dzięki Tobie ktoś odnajdzie idealne miejsce na odpoczynek?

 

Pytania i odpowiedzi


Jakie dokumenty muszę mieć ze sobą na wakacjach?

Niezbędne dokumenty, które musisz zabrać ze sobą na wakacje to:

• ważny paszport lub dowód osobisty, jeśli wyjeżdżasz do krajów należących do strefy Schengen;

• dokumenty podróży, które wyślemy Ci razem z godzinami wyjazdu dwa dni przed rozpoczęciem wycieczki (będą to dokumenty do odprawy na lotnisku lub przejazdu autokarem oraz zestaw dokumentów potrzebnych do zameldowania się w hotelu);

• wiza, jeśli jest wymagana i nie można jej kupić na lotnisku;

• zaświadczenie o szczepieniach (zwykle Międzynarodowa Książeczka Szczepień), jeśli są wymagane.

❗ Przypominamy, że dokumenty tożsamości będą potrzebne także dla dzieci i niemowląt, jeśli jadą z Tobą na wakacje. Dane wszystkich osób podróżujących powinny być zgodne z tymi, które zostały podane w trakcie zakupu wycieczki i które są zawarte w dokumentach podróży.


O której godzinie jest zaplanowany wylot?

Przybliżone godziny wylotu możesz znaleźć w umowie. Ostateczne godziny wylotu wyślemy Ci e-mailem nie wcześniej niż 48 godzin przed rozpoczęciem wycieczki, niezwłocznie po tym, jak potwierdzi nam je organizator Twoich wakacji. 


O której godzinie muszę się stawić na lotnisku?

Na lotnisku należy się stawić przynajmniej na 2 godziny przed odlotem samolotu. Jest to związane z procesem odprawy pasażerów.

 

Jakie dane będą potrzebne do odprawy?

Nie każdy wyjazd wiąże się z koniecznością podania danych do odprawy. Często wystarczą informacje o imionach, nazwiskach oraz o datach urodzenia wszystkich osób uczestniczących w wyjeździe, które podawane są w czasie rezerwacji. Jeśli dla Twojego wyjazdu będą potrzebne dane do odprawy, poprosimy o nie w wiadomości e-mail. Zazwyczaj wymagane są wówczas: informacja o obywatelstwie, seria i numer dokumentu tożsamości, nazwa organu wydającego, miejsce i data wydania oraz data ważności. Wystarczy je wpisać w treści odpowiedzi i odesłać na nasz e-mail. 

Uwaga! Nigdy nie prosimy o skany paszportów ani dowodów osobistych.

 

Jakie linie lotnicze będą obsługiwać mój lot na wakacje?

Jeśli organizator ma informacje na temat linii lotniczej w momencie rezerwacji, taka informacja znajduje się na umowie. Może tam być podana pełna nazwa linii lotniczej np. „Wizz Air” lub kod linii tzw. IATA, złożony z liter i cyfr, np. „W6”. Taki kod można wpisać w wyszukiwarkę internetową, aby sprawdzić pełną nazwę linii lotniczej. Czasami jednak informację o linii lotniczej organizator udostępnia dopiero dwa dni przed wylotem. Wówczas informacji o tym należy szukać na dokumentach podróży, które wyślemy około 2 dni przed wyjazdem.


Na czym polega przelot czarterowy?

Lot czarterowy jest organizowany przez biuro podróży specjalnie dla osób, które wykupiły wakacje w wybranej lokalizacji. Zwykle takie loty są bezpośrednie, choć w przypadku odległych destynacji zdarzają się międzylądowania, np. w celu uzupełnienia paliwa.

 

Na czym polega przelot rejsowy?

Lot rejsowy odbywa się regularnie w określonych dniach tygodnia i godzinach, na ściśle określonych trasach. Biuro podróży nie dysponuje miejscami w samolocie, tylko wykupuje bilety dla swoich klientów. 


Jak duży i ciężki może być mój bagaż podręczny?

Każda linia lotnicza ma swoje wytyczne dotyczące bagażu podręcznego. Zazwyczaj w kabinie dla pasażerów można przewieźć jeden bagaż podręczny o wadze do 5 kg oraz o rozmiarach nie przekraczających 55 x 40 x 20 cm. Szczegółowe informacje o limitach bagażowych znajdują się w dokumentach podróży, które wysyłamy około 2 dni przed wyjazdem, można je też uzyskać u naszych doradców.


Jak duży i ciężki może być mój bagaż rejestrowany?

Limity bagażowe ustala linia lotnicza obsługująca przelot. Informacje o rozmiarach oraz maksymalnej wadze bagażu głównego i podręcznego przekażemy około 2 dni przed rozpoczęciem wycieczki w tym samym e-mailu, w którym wyślemy godziny wyjazdu oraz dokumenty podróży.

❗ Przypominamy, że jeżeli lot odbywa się tanimi liniami lotniczymi, cena biletu zazwyczaj zawiera wyłącznie bagaż podręczny, a bagaż rejestrowany nie jest w nią wliczony. W takiej sytuacji można dokupić bagaż. Wystarczy wysłać nam e-mail na adres klient@wakacje.pl, a my potwierdzimy możliwość dokupienia bagażu oraz jego cenę.

 

Kiedy i jak mogę dokupić dodatkowy bagaż rejestrowany?

Bagaż można dokupić od razu w momencie rezerwacji, co daje gwarancję, że jego cena będzie taka, jak w opisie oferty. W przypadku zakupu bagażu rejestrowanego w późniejszym terminie, jego cena może się zmieniać w zależności od tego, ile dni zostało do wylotu. Jeśli masz już rezerwację i chcesz dokupić bagaż rejestrowany, wyślij e-mail na adres klient@wakacje.pl. Nasi konsultanci sprawdzą czy jest możliwość wykupienia przewozu bagażu rejestrowanego i poinformują Cię o cenie takiej usługi.

 

Czy mogę zabrać ze sobą sprzęt sportowy?

Tak, jeśli jego waga i wymiary mieszczą się w limitach bagażu rejestrowanego wskazanych przez przewoźnika. Jeśli sprzęt sportowy ma być zabrany jako dodatkowy bagaż lub bagaż ponadwymiarowy, prosimy o wysłanie wiadomości na adres klient@wakacje.pl. Nasi konsultanci sprawdzą czy przewoźnik oferuje taką usługę i w jakiej cenie.

 

Czy ja i moi bliscy będziemy mieć miejsca obok siebie w samolocie?

W przypadku lotów realizowanych liniami czarterowymi (Travel Service, Enter Air itp.) miejsca przydzielane są na odprawie na lotnisku według kolejności, w jakiej pasażerowie zgłaszają się do stanowiska nadania bagażu i najczęściej w taki sposób, żeby rodziny siedziały razem. W przypadku lotów realizowanych liniami rejsowymi miejsca przyznawane są przez system, w związku z czym istnieje ryzyko, że przyznane miejsca będą od siebie oddalone.


Czy może się zdarzyć, że zaplanowane godziny wylotu się zmienią?

Tak, czasami to się zdarza. Zmiana godzin może dotyczyć zarówno wylotu na wakacje, jak i powrotu. Zgodnie z zapisami w Ogólnych Warunkach Umowy pierwszy i ostatni dzień imprezy przeznaczony jest na transport. Ostateczne godziny wylotu podajemy Państwu zawsze dwa dni przed wyjazdem (jeden, w przypadku wyjazdów organizowanych przez Wezyr). Aktualne godziny powrotu podaje przedstawiciel organizatora już w trakcie wyjazdu.


Co to jest ramowy program wycieczki objazdowej?

Program ramowy to ogólny plan wycieczki objazdowej. Uwzględnia listę miejsc, które będą zwiedzane w czasie kolejnych dni. Może się zdarzyć, że program wycieczki się zmieni, np. z powodu złej pogody, zamknięcia obiektu przewidzianego w programie lub z przyczyn niezależnych od organizatora.


Co to jest połączenie antenowe?

Jest to dodatkowy transfer z wybranych miejscowości w Polsce do miasta, z którego odjeżdża autokar do docelowego miejsca podróży. Na przykład, jeśli wykupisz wycieczkę autokarową do Włoch, która startuje z Krakowa, organizator wyjazdu może zorganizować połączenie antenowe ze Szczecina do Krakowa, które po drodze zabierze uczestników wycieczki z Gdańska, Łodzi i Warszawy. Taka podróż może być dodatkowo płatna. Odbywa się autobusem lub minibusem. O miejscach i godzinach zbiórek informuje nasz doradca w momencie potwierdzenia chęci udziału w wycieczce.


W jakim miejscu i o jakiej godzinie organizowana jest zbiórka przed odjazdem autokaru?

Przybliżone godziny wyjazdu i informację o miejscu zbiórki można znaleźć w umowie. Ostateczne godziny wyjazdu wysyłamy e-mailem nie wcześniej niż 48 godzin przed rozpoczęciem wycieczki, niezwłocznie po tym, jak potwierdzi nam je organizator wakacji. Prosimy o przybycie na miejsce wyjazdu co najmniej 30 minut przed godziną odjazdu. 


Czy mogę zarezerwować sobie konkretne miejsce w autokarze?

Niektórzy organizatorzy dają możliwość wyboru miejsc w autokarze za opłatą dla wszystkich podróżnych. U innych rezerwacja konkretnych miejsc jest możliwa w przypadku osób uprzywilejowanych – niepełnosprawnych i kobiet w ciąży. 

 

Co zawarte jest w cenie wycieczki z dojazdem własnym?

W cenie zawarte jest zakwaterowanie i wyżywienie w wybranej podczas zakupu formule. Informacje na temat wszystkich innych opłat można znaleźć w opisie oferty.

 

O której godzinie mogę pojawić się w zarezerwowanym hotelu?

Godzinę rozpoczęcia doby hotelowej w wybranym hotelu znajdziesz w umowie. Do hotelu można oczywiście przyjechać wcześniej, ale pokój najprawdopodobniej nie będzie jeszcze dostępny.


Czy od momentu przyjazdu będę pod opieką polskiego rezydenta?

Tak, przy większości wyjazdów z lotami czarterowymi od momentu przyjazdu do hotelu uczestnicy są pod opieką rezydenta, czyli przedstawiciela organizatora wycieczki. Udziela on wszelkich informacji dotyczących organizacji urlopu i rekomenduje miejsca warte odwiedzenia. Spotkanie informacyjne z rezydentem odbywa się w hotelu zazwyczaj następnego dnia po przyjeździe.

❗ Na wyjazdach do krajów egzotycznych zdarza się, że rezydent nie mówi po polsku, tylko po angielsku, a w przypadku wycieczek realizowanych lotami rejsowymi bądź tanimi liniami lotniczymi rezydent nie zawsze jest na miejscu.


Do kogo mam się zwrócić, jeżeli w czasie wycieczki lub pobytu w hotelu zgubię paszport lub inny ważny dokument?

Wszelkie takie problemy najlepiej zgłosić rezydentowi przebywającemu w miejscu zakwaterowania. Do rezydenta należy się też zwracać ze wszelkimi uwagami i reklamacjami.


O której godzinie jest zaplanowany powrót?

Godzina rozpoczęcia podróży powrotnej będzie podana w hotelu 24 godziny przed wyjazdem. Zwykle taka informacja umieszczana jest na tablicy informacyjnej lub w specjalnym segregatorze touroperatora w pobliżu recepcji. 


Czy istnieje możliwość wcześniejszego powrotu z wycieczki objazdowej lub hotelu?

Tak, ale jest to możliwe tylko na własny koszt. Jeśli z własnej woli skrócisz czas pobytu w miejscu zakwaterowania, biuro nie ponosi też odpowiedzialności za Twoje bezpieczeństwo w drodze powrotnej.


Płatności

Bezpieczeństwo transakcji i Twój komfort mają dla nas najwyższy priorytet. Wolisz zrobić przelew przez internet czy uregulować należność gotówką w salonie? U nas to Ty wybierasz, jak opłacasz swoje wakacje. 

 

Sposób płatności zależy od wybranej przez Ciebie metody rezerwacji. Większość ofert na Wakacje.pl można zarezerwować i kupić przez naszą stronę. To rozwiązanie szybkie i bezpiecznie, dzięki któremu miejsce na wybranej wycieczce opłacisz dosłownie w kilka minut. Jeśli z jakiegoś powodu nie chcesz opłacać rezerwacji przez internet, możesz wakacje opłacić przelewem tradycyjnym, gotówką lub inną metodą. 

 

Online 

Domyślnie transakcje na stronie Wakacje.pl kończą się płatnością elektroniczną i zachęcamy do wyboru tej opcji. Korzystamy z usług najlepszych firm, gwarantujących najwyższe bezpieczeństwo transakcji internetowych, a dostępne metody płatności to:

– karta kredytowa,

– Masterpass,

– szybki przelew elektroniczny.

 

Offline

Inne metody płatności dostępne dla naszych klientów to:

– przelew tradycyjny,

– bony wakacyjne,

– bony Sodexo,

– program MyBenefit,

– gotówka lub karta w salonie.

Prosimy o kontakt telefoniczny pod numerem infolinii +48 58 300 16 66 lub pod adresem klient@wakacje.pl, jeśli chcesz wybrać jedną z tych metod.


Uwaga! Jeśli do wyjazdu zostało niewiele czasu, organizator nie pozwala nam na rezerwowanie miejsc. W takich przypadkach im szybciej zrobisz przelew, tym mniejsze ryzyko, że ktoś wykupi wybraną przez Ciebie ofertę.

 

 

Pytania i odpowiedzi


Czy płatności online są bezpieczne?

Korzystanie z płatności online podczas zakupów na naszej stronie jest tak samo bezpieczne, jak korzystanie z bankowości internetowej. Współpracujemy z najlepszymi firmami w Polsce, żeby zagwarantować naszym klientom bezpieczeństwo płatności. Wszystkie transakcje są nadzorowane i na bieżąco monitorowane. Szczególnie zachęcamy do płatności online w przypadku ofert Last Minute, kiedy szybka wpłata jest kluczowa, żeby zagwarantować miejsce w dobrej cenie.


Czy mogę część należności opłacić kartą, a część inną metodą?

Tak. Na życzenie płatność możemy rozdzielić. Np. możesz opłacić wyjazd dwiema różnymi kartami kredytowymi albo część kwoty opłacić bonami Sodexo, a część przelewem tradycyjnym. Prosimy o kontakt telefoniczny pod numerem infolinii +48 58 300 16 66, jeśli chcesz zmienić sposób płatności.


Czy mam obowiązek przesłać potwierdzenie przelewu?

Tak, jeśli wybierasz płatność przelewem tradycyjnym, przyślij potwierdzenie wpłaty na adres klient@wakacje.pl, ponieważ dzięki temu możemy szybciej zaksięgować wpłatę.


Dlaczego nie mogę od razu zapłacić za całe wakacje, tylko muszę wpłacać osobno zaliczkę i dopłatę?

Ani organizator, ani my jako pośredni przy zakupie nie możemy przetrzymywać środków środków klientów na koncie, dlatego jeśli do wylotu zostało dużo czasu, organizatorzy dzielą opłatę na dwie części. Bardzo prosimy o nie robienie dopłat przed wyznaczonym terminem. Jeżeli otrzymamy dopłatę do rezerwacji na więcej niż 5 dni przed terminem, będziemy musieli zwrócić środki i poprosić o ponowną wpłatę w wyznaczonym terminie. 


Jaki procent wartości wycieczki wynosi zaliczka?

Na stronie Wakacje.pl można znaleźć oferty z ponad 100 biur podróży i każde z nich ma swoje własne zasady dotyczące zaliczek. Zazwyczaj wynosi ona od 5% do 30% wartości całej wycieczki i należy ją wpłacić w ciągu 24 godzin od momentu rezerwacji. W przypadku odleglejszych terminów wyjazdów termin wpłaty zaliczki ustala doradca wakacyjny. Warto pamiętać, że w przypadku ofert Last Minute (z terminem wylotu w kolejnych 30 dniach) konieczna jest od razu wpłata całej kwoty.


Kiedy i w jakiej formie mam przelać należność za dopłatę do zarezerwowanych wakacji?

Termin i kwotę dopłaty można znaleźć w e-mailu z potwierdzeniem rezerwacji. Zawsze przypominamy też o dopłacie 4 dni przed wyznaczonym terminem. Zwykle organizatorzy wyznaczają termin dopłaty od 20 dni do 40 przed wylotem. W e-mailu z przypomnieniem dostaniesz numer konta do wpłaty. Jeśli zamiast tradycyjnego przelewu wolisz inną formę wpłaty, prosimy o kontakt pod adresem klient@wakacje.pl.

Dokumenty tożsamości

Zawsze przed wyjazdem należy sprawdzić, jaki dokument będzie potrzebny w czasie podróży. Do niektórych krajów można wjechać wyłącznie z paszportem z długim okresem ważności oraz wizą, a do innych wystarczy ważny dowód osobisty.

Informację na temat wymaganego dokumentu tożsamości publikujemy na stronie oferty w sekcji „Przed podróżą”. Najlepszym źródłem zawsze aktualnych informacji o dokumentach wymaganych w czasie zagranicznych podróży jest też strona https://polakzagranica.msz.gov.pl/. Wybierz z listy kraj, do którego planujesz wyjazd i sprawdź informacje z sekcji „Wjazd i pobyt”.

Paszport

Podstawowy dokument dla każdego, kto podróżuje za granicę. Paszport potwierdza tożsamość danej osoby i jej obywatelstwo oraz uprawnia do wyjazdu do innego kraju. Trzeba pamiętać, że jego data ważności musi być późniejsza niż data planowanego powrotu z wyjazdu. W wielu krajach nawet wymagane jest, aby paszport był ważny od 3 do 6 miesięcy po planowanej dacie powrotu z wakacji. Wszystkie informacje o tym, jak wyrobić paszport znajdziesz na stronie https://obywatel.gov.pl/dokumenty-i-dane-osobowe/paszport-informacje-o-dokumencie. 

Dowód osobisty

Przydaje się w przypadku planowania podróży do krajów należących do strefy Schengen, co w praktyce oznacza, że niemal całą Europę można zwiedzić bez paszportu. W obrębie strefy Schengen nie trzeba nawet okazywać dokumentów przy przekraczaniu granicy, ale należy je mieć przy sobie, np. żeby potwierdzić swoją tożsamość podczas zatrzymania przez policję lub przy wejściu na pokład samolotu.


Pytania i odpowiedzi


Jak wyrobić paszport?

Wystarczy osobiście zgłosić się do punktu paszportowego i złożyć wniosek paszportowy. Informacje o adresach punktów można znaleźć na stronach internetowych urzędów wojewódzkich.


Jaki jest czas oczekiwania na wyrobienie paszportu?

Na paszport trzeba poczekać do 30 dni. Urzędnik poda dokładny termin odbioru paszportu, kiedy będziesz składać wniosek. Jeśli z ważnego powodu potrzebujesz paszportu szybciej, możesz złożyć wniosek o paszport tymczasowy. Dostaniesz go szybciej niż zwykły paszport, ale jego termin ważności będzie krótszy (do 12 miesięcy) i nie wszystkie kraje mogą go honorować. W uzasadnionych przypadkach można też złożyć prośbę do naczelnika o przyspieszenie wydania paszportu.


Jaki jest okres ważności paszportu?

Paszport ważny jest przez 10 lat od wydania – dla osób dorosłych i dzieci powyżej 13. roku życia. W przypadku dzieci młodszych – tylko.5 lat od wydania. 


Jakie dokumenty są potrzebne do wydania paszportu?

Potrzebne są:

– wypełniony wniosek paszportowy (nie drukuj go z internetu, dostaniesz go w punkcie paszportowym),

– kolorowe zdjęcie – wystarczy jedno, aktualne,

– dowód opłaty za paszport, 

– paszport, którego aktualnie używasz lub – jeśli nie masz paszportu – ważny dowód osobisty, 

– skrócony lub zupełny odpis aktu małżeństwa, jeżeli twoje nazwisko zmieniło się po ślubie za granicą.

Urzędnik może też poprosić o inne dokumenty (np. o skrócony odpis polskiego aktu urodzenia dziecka lub poświadczenie obywatelstwa polskiego).


Kto może otrzymać paszport tymczasowy?

Paszport tymczasowy możesz otrzymać m.in. w następujących sytuacjach:

– jeśli musisz pilnie wyjechać za granicę z powodu choroby lub pogrzebu kogoś z rodziny, a nie masz paszportu,

– jeśli musisz nagle wyjechać za granicę z powodów zawodowych,

– jeśli nie można tymczasowo pobrać od Ciebie odcisków palców,

– jeśli przebywasz za granicą, a Twój paszport jest nieważny albo został ukradziony,


Kto wydaje paszport tymczasowy?

Paszporty tymczasowe wydają punkty paszportowe w kraju, a za granicą polskie konsulaty.


Czy mogę wyrobić paszport, jeśli przebywam za granicą?

Tak. Aby otrzymać polski paszport za granicą, należy zgłosić się do konsulatu RP i złożyć takie same dokumenty, jakie wymagane są w kraju. 


Co mam zrobić, jeśli zgubię paszport w czasie wakacji lub zostanie mi skradziony?

W razie kradzieży lub zgubienia paszportu należy się skontaktować z konsulatem lub polską ambasadą w kraju, w którym przebywamy.


Czy dziecko także musi mieć paszport?

Tak, dzieci, bez względu na wiek, także muszą mieć przy sobie dokumenty tożsamości. 


Jak wyrobić paszport dla dziecka?

Procedura jest taka sama, jak w przypadku paszportu dla dorosłego. W imieniu małoletniego wniosek o wydanie paszportu składają rodzice wspólnie, chyba że na podstawie orzeczenia sądu jeden z rodziców został pozbawiony władzy rodzicielskiej lub władza ta została ograniczona. Dzieci w wieku powyżej 5 lat muszą się stawić osobiście w urzędzie paszportowym.


Do jakich krajów mogę jechać bez paszportu?

Polacy mogą jechać bez paszportu do krajów należących do strefy Schengen. Są to Austria, Belgia, Czechy, Dania, Estonia, Finlandia, Francja, Grecja, Hiszpania, Islandia, Liechtenstein, Litwa, Luksemburg, Łotwa, Malta, Holandia, Niemcy, Norwegia, Portugalia, Słowacja, Słowenia, Szwajcaria, Szwecja, Węgry, Włochy. Bez paszportu można też wjechać do Albanii, Chorwacji, Macedonii i Serbii. Listę krajów z informacjami o wymaganych dokumentach warto sprawdzić przed wyjazdem na stronie https://polakzagranica.msz.gov.pl/.

Wizy

Niektóre kraje wymagają od Polaków posiadania wizy, czyli zezwolenia na przekroczenie granicy lub pobyt na terenie swojego państwa. Dlatego zawsze przed wyjazdem należy sprawdzić, czy w wybranym kraju jest obowiązek wizowy i odpowiednio się do niego przygotować.

Wizy są wystawiane przez przedstawicielstwa dyplomatyczne lub konsulaty, czasami można je też uzyskać w czasie przekraczania granicy. Informację na temat wizy, jeśli wymagana, zawsze publikujemy na stronie oferty w sekcji „Przed podróżą”. Można ją też znaleźć na stronie https://polakzagranica.msz.gov.pl/. Wybierz z listy kraj, do którego planujesz wyjazd i sprawdź informacje z sekcji „Wjazd i pobyt”. 

Unia Europejska i strefa Schengen 

21 grudnia 2007 Polska weszła do tzw. strefy Schengen i znikły zupełnie kontrole na granicach z krajami UE. Strefa obecnie obejmuje wszystkie kraje UE (z wyjątkiem Bułgarii, Rumunii, Irlandii i Wielkiej Brytanii), oraz Szwajcarię, Liechtenstein, Norwegię i Islandię. Na granicach pomiędzy państwami należącymi do strefy nie ma już żadnej kontroli paszportowej i od Polaków nie są wymagane wizy przy krótkich pobytach turystycznych. 


Wizy w innych krajach


Z wieloma krajami Polska zawarła umowy o ruchu bezwizowym, a część krajów otwiera swoje granice bez wymagania wiz ze względów politycznych lub biznesowych. Coraz częstszą praktyką jest też znoszenie obowiązku posiadania wizy, jeśli planowany pobyt nie przekracza 90 dni. Zdarza się, że niektóre kraje mają dodatkowe wymogi, np. zastrzegają sobie prawo do sprawdzenia, czy turyści mają określoną kwotę na planowany pobyt (Maroko) albo zamiast wizy wymagają uzyskania elektronicznej autoryzacji podróży (Kanada). Dlatego przed każdym wyjazdem zalecamy sprawdzenie aktualnych informacji oraz procedur. 

 

Pytania i odpowiedzi


Jak mogę sprawdzić, czy kraj, do którego podróżuję wymaga od turystów wizy?

Informację na temat wizy, jeśli wymagana, zawsze publikujemy na stronie oferty w sekcji „Przed podróżą”. Można ją też znaleźć na stronie Ministerstwa Spraw Zagranicznych https://polakzagranica.msz.gov.pl.

 

Jeżeli do wyjazdu potrzebna jest wiza, czy organizator pomaga w jej uzyskaniu?

Jeżeli wyjeżdżasz do Turcji, z przyjemnością pomożemy Ci w uzyskaniu wizy. Więcej informacji uzyskasz e-mailu, który wysyłamy po zarezerwowaniu wakacji lub bezpośrednio u naszych doradców. W przypadku innych krajów, jeśli wizę trzeba uzyskać wcześniej, zwykle organizator za dodatkową opłatą oferuje swoje pośrednictwo lub trzeba ją kupić we własnym zakresie. Zdarza się także, że wiza wliczona jest w cenę (np. w przypadku wyjazdu do Indii z Rainbow).


Czy jeśli mam tylko paszport tymczasowy, to mogę normalnie starać się o wizę?

Dla osób legitymujących się paszportem tymczasowym bardzo często wymagania są inne. Np. osoby planujące wyjazd Turcji z takim paszportem po wizę muszą się do tureckiej placówki dyplomatycznej. Zawsze warto sprawdzić jakie wymagania ma kraj, w którym planuje się wakacje.

Ubezpieczenia turystyczne

Podstawowe ubezpieczenie zawsze zawarte jest w cenie wyjazdu. Zwykle jednak jego zakres jest niewielki. Dlatego przed wyjazdem warto sprawdzić jego warunki i rozważyć zakup dodatkowego ubezpieczenia, które ochroni Ciebie i Twoich bliskich w razie nieprzewidzianych okoliczności.

Zgodnie z ustawą z dnia 24 listopada 2017 r. o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych, firmy organizujące imprezy turystyczne za granicą, mają obowiązek zawarcia na rzecz podróżnych umowy ubezpieczenia od następstw nieszczęśliwych wypadków i kosztów leczenia. To oznacza, że podstawowe ubezpieczenie kosztów leczenia (KL) i nieszczęśliwych wypadków (NW) zawarte jest w cenie każdej oferty wyjazdu za granicę. Takie ubezpieczenie często opiewa na niskie kwoty i wiąże się z różnymi wykluczeniami. Dlatego warto zwrócić uwagę na wysokość sumy gwarancyjnej, obszar objęty ubezpieczeniem, wysokość ubezpieczenia i jego zakres (jakie zdarzenia objęte są ubezpieczeniem). Zawsze proponujemy też naszym klientom wykupienie ubezpieczenia dodatkowego, które pokryje na przykład także koszty rezygnacji, a w razie choroby i konieczności awaryjnego powrotu do Polski, pozwoli uzyskać zwrot nawet bardzo wysokich kosztów leczenia i transportu. Informację o ubezpieczeniach można też znaleźć przy każdej naszej ofercie lub uzyskać od naszych doradców. Poniżej przedstawiamy kilka podstawowych rodzajów ubezpieczeń dla osób, które wyjeżdżają za granicę.

 

Ubezpieczenie kosztów leczenia (KL)

Gwarantuje zwrot kosztów poniesionych w związku z chorobą. Obejmuje zwrot kosztów zakupu lekarstw i środków opatrunkowych, leczenia szpitalnego, transportu do szpitala, konsultacji medycznych, zakupu protez i okularów, które uległy zniszczeniu w wypadku. Jednak operacje plastyczne, wstawienie plomby u dentysty bądź dodatkowe udogodnienia, takie jak korzystanie z telefonu w pokoju szpitalnym nie podlegają zwrotowi kosztów. Niektóre towarzystwa nie pokrywają również kosztów związanych z porodem ani kosztów urazów powstałych w wyniku uprawiania sportów ekstremalnych. Warto pamiętać, że w podstawowym pakiecie ubezpieczenia z reguły potrzebny jest wkład własny, a w razie szkody konieczne może być pokrycie kosztów leczenia z własnych środków – ubezpieczyciel dopiero po powrocie do kraju zwróci poniesione kosztu. Nie każde ubezpieczenie działa też, jeśli osoba poszkodowana spożywała alkohol, dlatego jeśli w planach masz korzystanie z uroków All Inclusive, rozważ dokupienie do ubezpieczenia tzw. klauzuli alkoholowej. 

 

Ubezpieczenie następstw nieszczęśliwych wypadków (NNW)

Za nieszczęśliwy wypadek uważa się nagłe zdarzenie wywołane przyczyną zewnętrzną w konsekwencji którego osoba ubezpieczona doznała trwałego uszkodzenia ciała, utraty zdrowia lub zmarła. Ubezpieczenie obejmuje rekompensatę trwałej utraty zdrowia w wyniku nieszczęśliwych zdarzeń np. wypadku samochodowego, powodzi, pożaru, a także śmierci. W ostatnim przypadku rekompensatę otrzyma osoba, którą turysta wskaże w umowie ubezpieczenia. Wysokość ubezpieczenia zależy od stopnia trwałego uszczerbku na zdrowiu, ustalonego przez lekarzy powołanych przez dane towarzystwo ubezpieczeniowe.

 

Ubezpieczenie bagażu podróżnego

Obejmuje zwrot kosztów utraty bądź uszkodzenia bagażu w przypadku kradzieży, wypadku lub podczas powodzi, lawiny, pożaru czy deszczu. Gdy zapłacimy opłatę dodatkową składki, umowa ubezpieczenia bagażu podróżnego może być rozszerzona o ryzyko kradzieży z włamaniem do środka komunikacji (samochodu lub przyczepy). Ograniczenie odpowiedzialności może dotyczyć działań umyślnych lub niedbalstwa ubezpieczonego turysty bądź utraty bagażu wskutek działań wojennych bądź terrorystycznych. Czasami warto zorientować się czy dane ubezpieczenie obejmuje również biżuterię czy sprzęt sportowy. Z reguły nie obejmuje pieniędzy w dowolnej formie i dzieł sztuki. W przypadku uszkodzenia lub zgubienia bagażu w trakcie podróży samolotem, należy informację o tym zgłosić obsłudze lotniska jak najszybciej, jeszcze przed opuszczeniem hali przylotów i poprosić o zaświadczenie, które będzie wymagane do wypłaty odszkodowania. W przypadku kradzieży rzeczy osobistych za granicą należy zachować protokół kradzieży, który po powrocie będzie dowodem dla ubezpieczyciela.

 

Ubezpieczenie assistance

Obejmuje na ogół koszty pobytu w szpitalu, konsultacje lekarskie, badania ambulatoryjne, zakup lekarstw i środków opatrunkowych, pokrycie kosztów transportu chorego, pokrycie kosztów transportu zwłok do kraju, opiekę nad niepełnoletnim dzieckiem w przypadku choroby, pomoc prawna (do określonej wysokości), kontynuację podróży, pokrycie kaucji, wcześniejszy powrót do kraju z powodu przyczyn losowych. Dzięki ubezpieczeniu assistance w przypadku choroby lub nieszczęśliwego wypadku poza granicami kraju, osoba ubezpieczona może skorzystać z szybkiej pomocy i kompetentnej rady. Turysta może niezwłocznie zgłosić telefonicznie (numer kontaktowy znajduje się w polisie) prośbę o pomoc do przedstawiciela towarzystwa ubezpieczeniowego. Przedstawiciel towarzystwa ma obowiązek o każdej porze dnia i nocy udzielić wskazówek, a od momentu zgłoszenia towarzystwo przejmuje płatności za badania i leczenie szpitalne.

 

Pakiet ubezpieczeń

Zamiast ubezpieczać się osobno na każdą ewentualność naszym klientom polecamy całościowe ubezpieczenie podróży. To zbiór kilku rodzajów ubezpieczeń, który jest bardziej atrakcyjny cenowo niż zakup każdej opcji z osobna. Proponowany przez nas pakiet może zapewnia ubezpieczenie kosztów leczenia oraz pomoc assistance bez limitów, ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej, od utraty, kradzieży lub uszkodzenia bagażu podróżnego oraz zabezpiecza klientów na szereg innych nieprzewidywalnych wypadków.


Pytania i odpowiedzi


Jakie dokumenty mam przygotować, jeśli chcę się ubiegać o zwrot kosztów w przypadku choroby?

W przypadku choroby za granicą należy zachować wszystkie rachunki i dokumenty. Podstawą zwrotu kosztów leczenia będzie ich przedłożenie w towarzystwie ubezpieczeniowym.

 

Czy wasze oferty zawierają ubezpieczenie?

Tak, zgodnie z ustawą z dnia 24 listopada 2017 r. o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych, firmy organizujące imprezy turystyczne za granicą, mają obowiązek zawarcia na rzecz podróżnych umowy ubezpieczenia od następstw nieszczęśliwych wypadków i kosztów leczenia. To oznacza, że podstawowe ubezpieczenie kosztów leczenia (KL) i nieszczęśliwych wypadków (NW) zawarte jest w cenie każdej oferty wyjazdu za granicę. 


Czy po zarezerwowaniu wakacji mogę dokupić jeszcze ubezpieczenie?

Tak, ubezpieczenie w różnych wariantach można dokupić także w późniejszym terminie. Możliwe jest także rozszerzenie zakresu ubezpieczenia np. o choroby przewlekłe lub sporty ekstremalne. Aby to zrobić, wystarczy wysłać e-mail na adres klient@wakacje.pl lub zadzwonić na naszą infolinię pod numer +48 58 300 16 66. Wyjątkiem jest ubezpieczenie od kosztów rezygnacji, które można wykupić wyłącznie tuż po zakupie wyjazdu.


Co oznacza skrót „KR” w kupionym przeze mnie ubezpieczeniu?

„KR” to skrót od słów „koszty rezygnacji”. Jest to dodatkowa opcja, którą można wykupić wraz z ubezpieczeniem. Jeśli wydarzy się coś, przez co konieczna będzie rezygnacja z kupionego wyjazdu (np. choroba, pobyt w szpitalu, śmierć bliskiej osoby, co da się udokumentować), z ubezpieczeniem kosztów rezygnacji będzie można wystąpić o zwrot kosztów poniesionych na niewykorzystany wyjazd. 

Dla kierowców

Twój wybór to wakacje z dojazdem własnym? Pamiętaj, że jeśli wyjeżdżasz za granicę swoim autem, musisz posiadać odpowiednie ubezpieczenie. Przed rozpoczęciem urlopu koniecznie sprawdź, czy Twoje OC obowiązuje w kraju, do którego się wybierasz.

 

Ubezpieczenie OC w Polsce jest obowiązkowe, a na mocy Jednolitego Porozumienia między Biurami Narodowymi, zawartego 1 maja 2004 r., obowiązuje także w całej Unii Europejskiej oraz w Chorwacji, Islandii, Norwegii i Szwajcarii. To oznacza, że do tych państw można wjechać, nie kupując dodatkowego ubezpieczenia. Wystarczy umowa OC zawarta w Polsce. W innych krajach konieczne jest posiadanie Zielonej Karty. Dobra wiadomość jest taka, że wielu ubezpieczycieli dodaje ją za darmo do obowiązkowej polisy. 

OC (odpowiedzialność cywilna)

Ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej zapewnia pokrycie strat w wypadku spowodowanym przez osobę ubezpieczoną. W razie wypadku to towarzystwo ubezpieczeniowe wypłaci odszkodowanie ofiarom wypadku spowodowanego przez ubezpieczonego. Na terenie wielu państw polskie OC jest honorowane i nie trzeba wówczas kupować dodatkowego ubezpieczenia. 

AC (auto casco)

Jest międzynarodowym ubezpieczeniem od odpowiedzialności cywilnej za szkody spowodowane z winy kierowcy. Jeśli masz wykupione AC w Polsce, sprawdź przed wyjazdem u swojego ubezpieczyciela, czy obowiązuje także w kraju, w którym planujesz wakacje oraz w krajach, przez które będziesz przejeżdżać. 

Zielona Karta

To międzynarodowy dokument, który zaświadcza, że posiadasz ważne ubezpieczenie OC. Niektóre towarzystwa ubezpieczeniowe pobierają za wydanie Zielonej Karty niewielką opłatę, inne – wydają wydają ją bezpłatnie, wystarczy się zgłosić do ubezpieczyciela. 

  • Kraje, do których można jeździć bez Zielonej Karty:

Austria, Belgia, Bułgaria, Chorwacja, Cypr, Czechy, Dania, Estonia, Finlandia, Francja, Grecja, Hiszpania, Holandia, Irlandia, Islandia, Liechtenstein, Luksemburg, Litwa, Łotwa, Malta, Niemcy, Norwegia, Portugalia, Słowacja, Słowenia, Szwajcaria, Szwecja, Węgry, Wielka Brytania i Włochy. Bez Zielonej Karty można się poruszać także po Wyspach Normandzkich, wyspie Man i Gibraltarze (terytorium brytyjskie), na Wyspach Owczych (terytorium duńskie), w Monako (unia celna z Francją) i San Marino.

  • Kraje, w których Zielona Karta jest wymagana:

Albania, Andora, Białoruś, Bośnia i Hercegowina, Bułgaria, Iran, Izrael, Macedonia, Maroko, Mołdawia, Rumunia, Serbia i Czarnogóra, Tunezja, Turcja, Ukraina.

  • Kraje, w których Zielona Karta nie jest honorowana:

Rosja, gdzie wymagane jest dodatkowe ubezpieczenie (dostępne zwykle na granicy). Wyjazd samochodem za granicę bez tego dokumentu jest nielegalny i w praktyce prawie niemożliwy, gdyż służby celne kontrolują jego posiadanie przed wjazdem do kraju.


Pytania i odpowiedzi


Czy polskie prawo jazdy jest ważne za granicą?

Polskie prawo jazdy jest ważne we wszystkich krajach Unii Europejskiej lub należących do Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), a także w Islandii, Szwajcarii, Norwegii, Liechtensteinie i Stanach Zjednoczonych. W części z tych krajów, m.in. w Rosji, Białorusi i na Ukrainie, zalecane jest jednak posiadanie urzędowego tłumaczenia prawa jazdy albo posiadanie międzynarodowego prawa jazdy, które pozwoli uniknąć ewentualnych problemów w czasie kontroli. Poza UE, w krajach, które są stronami Konwencji Wiedeńskiej albo Genewskiej (pełną listę można znaleźć na stronie https://obywatel.gov.pl/wyjazd-za-granice/uzyskaj-miedzynarodowe-prawo-jazdy) trzeba mieć międzynarodowe prawo jazdy.

 

Jak wyrobić międzynarodowe prawo jazdy?

Międzynarodowe prawo jazdy to tak naprawdę poświadczony urzędowo odpis krajowego prawa jazdy. Można je uzyskać w dowolnym starostwie powiatowym. Uwaga! Międzynarodowe prawo jazdy ważne jest wyłącznie z oryginalnym dokumentem, czyli polskim prawem jazdy. 

 

Jeżeli w podróż wybieram się własnym samochodem, jakie ubezpieczenia muszę wykupić?

To zależy, gdzie planujesz wakacje i przez jakie kraje będziesz przejeżdżać. W większości krajów europejskich wystarczy posiadać aktualną polisę OC.


Gdzie obowiązuje polskie OC?

Polska polisa OC jest honorowana we wszystkich krajach Unii Europejskiej oraz kilku dodatkowych, a konkretnie akceptują ją: Austria, Andora, Belgia, Bułgaria, Chorwacja, Cypr, Czechy, Dania, Estonia, Finlandia, Francja, Grecja, Hiszpania, Holandia, Irlandia, Islandia, Liechtenstein, Litwa, Luksemburg, Łotwa, Malta, Niemcy, Norwegia, Portugalia, Rumunia, Serbia, Słowacja, Słowenia, Szwajcaria, Szwecja, Węgry, Wielka Brytania, Włochy.


Co mam robić, jeśli będę mieć wypadek za granicą?

Należy pamiętać, że granicą nie wolno podpisywać żadnych oświadczeń, jeżeli nie można ich przeczytać lub zrozumieć. Zawsze trzeba nalegać na przetłumaczenie, a podpis składać po świadomym zaakceptowaniu treści. Bezpośrednio po zdarzeniu osobom poszkodowanym należy zapewnić pomoc lekarską oraz wezwać policję. Warto też niezwłocznie powiadomić przedstawiciela swojej firmy ubezpieczeniowej. Do momentu przybycia policji nie wolno zmieniać położenia pojazdów, między którymi doszło do zderzenia. Funkcjonariusze policji sporządzają protokół wypadkowy, otrzymuje go każda ze stron. Jeśli nie ma policji, niezbędne jest:

* udostępnienie poszkodowanemu wszelkich danych umożliwiających identyfikację, czyli swojego imienia i nazwiska, adresu, numeru dowodu tożsamości, wszelkich dane na temat pojazdu, serii i numeru polisy ubezpieczenia OC wraz z datą jego ważności oraz nazwą i adresem zakładu ubezpieczeń, jeśli to Ty jesteś sprawcą;

* uzyskanie od osoby, która spowodowała szkodę, wszelkie dane umożliwiające identyfikację, czyli imię i nazwisko kierowcy, adres, numer dowodu tożsamości, wszelkie dane na temat pojazdu, serię i numer polisy ubezpieczenia OC wraz z datą jego ważności oraz nazwą i adresem zakładu ubezpieczeń, jeśli to Ty jesteś poszkodowanym;

* warto też wypełnić formularz wypadkowy (European Accident Statement). 

Jeśli sprawcą był obywatel jednego z państw sygnatariuszy Jednolitego Porozumienia między Biurami Narodowymi, po powrocie do kraju skontaktuj się z Polskim Biurem Ubezpieczycieli Komunikacyjnych (https://www.pbuk.pl/). Biuro sprawdzi dane polisy sprawcy i wskaże, kto na terenie Polski reprezentuje zakład ubezpieczeń sprawcy. Tam trzeba się udać z roszczeniami.

Placówki dyplomatyczne

Problemy w czasie urlopu za granicą? Zgubiony paszport lub pieniądze? W takich sytuacjach Polacy mogą liczyć na wsparcie i ochronę polskich placówek dyplomatycznych. Przed wyjazdem warto dowiedzieć się, jakie możliwości mają konsul i ambasador, oraz sprawdzić, jak i gdzie ich znaleźć.

Pomoc konsula w trudnych sytuacjach bywa nieoceniona, dlatego polskie Ministerstwo Spraw Zagranicznych zaleca, aby w czasie zagranicznych wyjazdów zawsze mieć przy sobie numer dyżurny do właściwej placówki dyplomatyczno-konsularnej. Przed wyjazdem wystarczy wejść na stronę https://www.msz.gov.pl/pl/informacje_konsularne/polskie_placowki/placowki i znaleźć placówkę najbliższą miejsca, w którym planujemy spędzić wakacje. Może się zdarzyć, że wybrany kraj nie ma swojego przedstawicielstwa w Polsce, wówczas należy sprawdzić adres przedstawicielstwa usytuowanego najbliżej granic kraju, w którym będziemy przebywać. W trudnych sytuacjach najważniejsze jest poinformowanie konsula o zaistniałym zdarzeniu. Konsul może wówczas pomóc w skontaktowaniu się z bliskimi w kraju, pośredniczyć w uzyskaniu środków na powrót do Polski czy udzielić wsparcia w przypadku aresztowania. 

Ambasada

Najważniejsza placówka dyplomatyczna, która reprezentuje Polskę na terenie innego kraju. Ambasador jest odpowiednikiem głowy państwa polskiego na obczyźnie. Dba o dobre stosunki między dwoma państwami oraz o obywateli Polski, którzy przebywają w danym kraju. Siedziba ambasady znajduje się najczęściej w stolicy danego kraju.

Konsulat

Placówka o nieco niższej randze niż ambasada. Głównym zadaniem konsulatu jest opieka nad Polakami, którzy przebywają na terenie danego kraju. Konsul jest urzędnikiem, który podlega ambasadorowi. Siedziby konsulatów często znajdują się nie tylko w stolicy, ale też w innych dużych miastach. Na przykład w Grecji w Atenach znajduje się zarówno polska ambasada, jak i polski konsulat. Kolejne trzy polskie konsulaty można znaleźć w Heraklionie, Pireusie oraz Salonikach.

 

Pytania i odpowiedzi

 

Jestem za granicą i nie mogę znaleźć paszportu, co robić?

Zgłoś się do najbliższej ambasady lub konsulatu. Jeżeli Twój paszport lub inne dokumenty zostały skradzione lub zagubione, w placówce będzie możliwe uzyskanie paszportu tymczasowego.

 

Jestem za granicą bez pieniędzy, co robić?

Konsul może pośredniczyć w skontaktowaniu się z rodziną lub przyjaciółmi w Polsce,

w uzasadnionych przypadkach, jeżeli nie ma innych możliwości przekazania pieniędzy, wypłaci na miejscu kwotę wpłaconą przez Twoich krewnych lub przyjaciół na konto Ministerstwa Spraw Zagranicznych w Warszawie, w skrajnych przypadkach może pożyczyć drobną kwotę pieniędzy na powrót do Polski po uprzednim Twoim zobowiązaniu się do jej zwrotu.

 

Jestem za granicą i aresztowano mnie, co robić?

W przypadku aresztowania konsul może powiadomić rodzinę o aresztowaniu, wystąpić do władz miejscowych i uzyskać informacje o przyczynach zatrzymania, czasie trwania procedury sądowej, a także ewentualnych możliwościach zwolnienia, dostarczyć listę adwokatów (wyboru jednak musisz dokonać sam), odwiedzać Cię w więzieniu i utrzymywać kontakt w inny sposób.

 

Ktoś bliski zmarł za granicą, co robić?

W przypadku śmierci obywatela polskiego za granicą konsul służy pomocą przy załatwieniu formalności na miejscu oraz zawiadamia krewnych lub przyjaciół w Polsce.

Zdrowie i szczepienia

Bez względu na to, gdzie planujesz wakacje i jaki jest Twój stan zdrowia, musisz się do podróży przygotować. Niektóre kraje wymagają, aby wszyscy przyjeżdżający turyści mieli zaświadczenie o szczepieniu na wybrane choroby, do innych warto zabrać Europejską Kartę Ubezpieczenia Zdrowotnego (EKUZ). Lepiej wcześniej sprawdzić wszystkie wymagania! 

Zawsze aktualne informacje o tym, jakie wymagania mają poszczególne kraje i jakie zalecenia wiążą się z wyjazdem do wybranego kierunku można znaleźć na naszej stronie w sekcji „Przed podróżą”, która znajduje się przy każdym opisie oferty. Źródłem cennych informacji może być też strona https://polakzagranica.msz.gov.pl.

Szczepienia

Rodzaje szczepień obowiązkowych ustalają międzynarodowe organizacje, jednak z roku na rok liczba krajów, w których szczepienia są obowiązkowe zmniejsza się. W niektórych z nich szczepienie (np. przeciwko żółtej febrze) jest obowiązkowe tylko jeśli podróżny przybywa z terenów objętych epidemią. Zawsze aktualne informacje o wymaganych szczepieniach można uzyskać w Wojewódzkich Stacjach Sanitarno-Epidemiologicznych oraz w niektórych placówkach prywatnych. Tam też można umówić się ze specjalistą na konsultację oraz ustalić odpowiedni harmonogram szczepień. Niektóre szczepionki (tężec, polio) dostępne są we wszystkich stacjach Sanepidu, inne (np. żółta febra) tylko w kilku największych miastach w Polsce. Wszystkie wykonane szczepienia ochronne powinny znaleźć się w Międzynarodowym Świadectwie Zdrowia (tzw. Żółta Książeczka).

Nie należy zostawiać szczepień na ostatnią chwilę, ponieważ niektóre szczepionki poprzedzone są próbą, inne zaś nie mogą być przyjmowane jednocześnie. Zaleca się, aby przygotowania do immunizacji zacząć przynajmniej sześć tygodni przed wyjazdem. Warto też pamiętać, że niektórych szczepionek nie mogą przyjmować kobiety w ciąży.

Więcej informacji oraz wykaz punktów, w których można wykonać szczepienia przed wyjazdem za granicę, znajduje się na stronie Głównego Inspektoratu Sanitarnego pod adresem https://gis.gov.pl/wypoczynek/szczepienia-dla-podrozujacych-podstawowe-informacje/ oraz na stronach lokalnych Stacji Sanitarno-Epidemiologicznych.

Europejska Karta Ubezpieczenia Zdrowotnego

EKUZ to bezpłatna karta, którą może uzyskać każdy, kto ma ubezpieczenie zdrowotne w Narodowym Funduszu Zdrowia (NFZ). Dzięki niej można nieodpłatnie korzystać z wielu świadczeń zdrowotnych w krajach Unii Europejskiej (UE) i Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu (EFTA). Warto ją mieć ze sobą na wszelki wypadek, niezależnie od wykupionego pakietu ubezpieczeń. W razie konieczności skorzystania z państwowych placówek, szpitala czy karetki, karta EKUZ będzie dużym ułatwieniem.

Więcej informacji o raz wykaz punktów, w których można wyrobić kartę EKUZ, znajduje się na stronie Narodowego Funduszu Zdrowia pod adresem http://www.nfz.gov.pl/dla-pacjenta/zalatw-sprawe-krok-po-kroku/jak-wyrobic-karte-ekuz/. 

Apteczka

W bagażu turysty powinna znaleźć się podręczna apteczka. Oczywiście jej zawartość zależna od miejsca, do którego się udajemy. Podstawowe wyposażenie takiej apteczki stanowią najczęściej:

– środki stosowane przy przeziębieniu i przeciwkaszlowe,

– środki przeciwbólowe i przeciwgorączkowe,

– środki przeciwalergiczne,

– leki na dolegliwości przewodu pokarmowego,

– środki do odkażania ran,

– bandaże, gaza opatrunkowa i plastry,

– nożyczki, pinceta i termometr (uwaga: termometrów rtęciowych nie wolno przewozić w samolotach),

– środki odstraszające owady,

– olejek do opalania z filtrem UV,

– sztyft do pielęgnacji ust,

– środki przeciwmalaryczne.

Ze względu na zawartość leków i nożyczek apteczkę najlepiej przewozić w samolocie w bagażu rejestrowanym.

Higiena

W podróży bardzo ważne jest zachowanie podstawowych zasad higieny. Należy szczególnie dbać o czyste ręce przed każdym posiłkiem. Warto przy tym pamiętać, że nie wszędzie woda z kranu nadaje się do spożycia, dlatego w niektórych krajach, zwłaszcza azjatyckich i afrykańskich, nie zaleca się jej picia, a do mycia zębów i owoców rekomenduje się używanie wody przegotowanej lub mineralnej. Nie należy też kąpać się w stojących zbiornikach wodnych, w rzekach, ani korzystać z wody nieznanego pochodzenia.



Wakacje z dziećmi

Wypoczynek z dziećmi to zawsze pewne wyzwanie. Dlatego planując rodzinne wakacje, trzeba wziąć pod uwagę wiele aspektów związanych nie tylko z samym pobytem w hotelu, organizacją imprezy, ale również z dojazdem na miejsce wypoczynku. Przypominamy kilka najważniejszych kwestii, które warto uwzględnić.


W ofercie Wakacje.pl można znaleźć szeroki wybór hoteli z udogodnieniami dla rodzin z dziećmi od sprawdzonych i godnych zaufania biur podróży. Wystarczy wejść na stronę https://www.wakacje.pl/wczasy/?dla-dzieci lub skorzystać z wyszukiwarki, zaznaczając filtr „Dla dzieci” w sekcji „Udogodnienia”, aby zobaczyć oferty przygotowane specjalnie z myślą o rodzinach. Wszystkie obejmują hotele świetnie przystosowane do potrzeb dzieci i rodziców. Od łóżeczek w pokojach, przez foteliki do karmienia w restauracjach, po place zabaw i baseny ze zjeżdżalniami dla najmłodszych.

Dokumenty 

Dzieci, tak samo jak dorośli, wyjeżdżając za granicę muszą mieć dokumenty tożsamości oraz wizę, jeśli wymaga tego kraj, w którym planowane są wakacje. Młodsze dzieci zwykle nie muszą składać wniosków i przychodzić na spotkania z konsulem osobiście. Więcej informacji na temat dowodów osobistych, paszportów i wiz można znaleźć w sekcji Dokumenty tożsamości.

Optymalny termin wyjazdu 

Każdy moment, jest dobry, żeby pojechać na wakacje. Jeśli dzieci są starsze i w grę wchodzi tylko wyjazd w lipcu lub sierpniu, do wyboru jest mnóstwo kierunków oddalonych od Polski zaledwie o kilka godzin lotu. Jeśli dzieci są małe i nie chodzą do szkoły, świetnie sprawdzą się oferty poza szczytem sezonu, kiedy w hotelach i na plażach jest nieco spokojniej. Nasi konsultanci zawsze jednak radzą, aby planować wakacje z wyprzedzeniem, nie zostawiając rezerwacji na ostatnią chwilą. Na wakacje z dziećmi jeździ cała Europa, więc aby mieć gwarancję miejsc w hotelu najbardziej odpowiadającym wymaganiom, na rezerwację zdecydujmy się odpowiednio wcześniej. Poza tym w hotelach pokoi rodzinnych zwykle jest najmniej i stosunkowo szybko są rezerwowane. Zostawianie formalności na ostatnią chwilę może oznaczać, że w najfajniejszych hotelach dla rodziny np. z dwójką dzieci po prostu nie będzie miejsc, dlatego rodzinom zawsze rekomendujemy rezerwację wakacji w ramach promocji First Minute.

Hotel 

Przed podjęciem decyzji warto poczytać opinie na naszej stronie oraz informacje zawarte w przewodniku Wakacje.pl po wybranym przez nas regionie. Bliższe poznanie miejsca pobytu pozwoli nam zorientować się, czy wybrany ośrodek wakacyjny jest bezpieczny i przyjazny dla naszego dziecka. Zachęcamy też do korzystania z zakładki „Warto zobaczyć”, która jest dostępna dla najpopularniejszych destynacji, i sprawdzania, z jakich atrakcji w okolicy hotelu można skorzystać. Jeśli chcemy poznać opinię wczasowiczów, którzy przed nami mieli okazję spędzać wakacje w upatrzonym przez nas hotelu, poczytajmy opinie internautów publikowane przy prezentacji oferty i zakładce opinie na stronie głównej oraz zapoznajmy się z rekomendacją naszych doradców wakacyjnych. Uzyskanie rzetelnej informacji z wielu źródeł, zapobiegnie naszemu rozczarowaniu i zagwarantuje udane wakacje. Warto się również zastanowić, jaka opcja wyżywienia będzie najlepsza dla wszystkich członków rodziny. Z reguły internauci podróżujący z dziećmi wybierają opcję All Inclusive, dzięki której dzieci mogą coś przekąsić o niemal dowolnej porze. Zdarzają się oferty z bezpłatnym pobytem dziecka w hotelu (płaci się wtedy tylko za przelot). Takie informacje można znaleźć w zakładce „Szczegóły oferty”. 

Animacje i udogodnienia

Animacje to program rozrywkowy organizowany zazwyczaj przez wykwalifikowanych, młodych animatorów, zatrudnionych przez hotel lub touroperatora – przewiduje wszelkiego rodzaju zabawy i gry grupowe, zarówno dla dzieci, jak i dorosłych. Zabawy dla dzieci to między innymi gry zespołowe, zajęcia plastyczne, konkursy, np. w budowaniu zamków z piasku lub zręcznościowe. W szczycie sezonu letniego, czyli od połowy czerwca do połowy września, w niektórych hotelach organizowane są takie animacje także w języku polskim. Poza tym hotele 4* i 5* często posiadają minikluby dla dzieci, wyposażone w zabawki i place zabaw. Jeśli dziecko jest za małe, aby brać udział w animacjach, a Ty chcesz mieć trochę czasu dla siebie, możesz skorzystać z pomocy opiekunki – zamówienie takiej usługi jest zazwyczaj płatne. Dodatkowe udogodnienia przewidziane w pakietach rodzinnych to baseny z brodzikiem o niskim poziomie wody, krzesełka dziecięce w restauracji, pokój gier oraz specjalny bufet, z menu odpowiednio dopasowanym do wieku dziecka. Wiele ofert zawiera szczegółowe informacje na temat dodatkowych sportów wodnych – do najchętniej wybieranych przez rodziny należą pływanie na bananie, rowery wodne, szaleństwa w aquaparkach i na plażowych zjeżdżalniach wodnych oraz snorkowanie w płytkich lagunach.

Plaża

Jeśli decydujemy się na pobyt w hotelu, warto zwrócić uwagę nie tylko na wyposażenie samego obiektu, jak i na okolicę, w której się znajduje. Jeśli wybierzesz wypoczynek nad morzem, zorientuj się, jakiego rodzaju jest plaża – rodzinom często wybierają plaże piaszczyste o delikatnym piasku i łagodnym zejściu do morza, ale plaże kamieniste i brak wszędobylskiego piasku też mają swoje zalety. Jeśli plaża przy hotelu jest kamienista lub żwirowa, a w wodzie żyją zwierzątka bądź kłujące rośliny (np. jeżowce w Adriatyku), warto kupić dziecku specjalne buty do chodzenia w wodzie. 

Opieka lekarska i ubezpieczenia

Nie zapomnij zabrać ze sobą apteczki wyposażonej w środki opatrunkowe i najważniejsze leki dla dzieci. Jeśli zdecydujesz się spędzić wakacje w miasteczku, np. na małej wyspie, wykup dodatkowe ubezpieczenie assistance, które gwarantuje całodobowy kontakt z Centrum Alarmowym, a co za tym idzie – natychmiastową reakcję i organizację transportu do najbliższej placówki zdrowotnej. Jeśli wybierasz się na wakacje do krajów tropikalnych, pamiętaj o szczepieniach i ubezpieczeniu od chorób zakaźnych. 

Podróż

Loty do krajów europejskich są zwykle krótkie. Dłuższe loty, do krajów egzotycznych, odbywają się często komfortowym dreamlinerem z bogatym systemem rozrywki pokładowej, co jest dużym udogodnieniem dla rodzin z dziećmi. Jednak bez względu na długość takie podróże bywają wyczerpujące i męczące, zwłaszcza dla dzieci i warto je na to przygotować. Maluchy można zapytać o oczekiwania związane z wakacjami i dać im możliwość spakowania własnego minibagażu, do którego dziecko będzie mogło włożyć ulubioną zabawkę lub ubranko. Ze starszakami usiądź wspólnie przez mapą i krok po kroku zaplanuj trasę wycieczki – pobudzi to w dziecku zmysł organizacyjny i pozwoli rozwinąć jego wyobraźnię. 

 

W samolocie

W czasie startu i lądowania warto podawać dzieciom napoje i jedzenie. Częste przełykanie śliny uchroni dziecko przed nieprzyjemnym bólem w uszach, związanym ze zmianą ciśnień. Samoloty czarterowe rzadko dysponują gadżetami dla dzieci, dlatego nie zapomnij zabrać ze sobą zabawek i czytanek. Kolorowe gadżety zainteresują dziecko i umilą czas podróży. Dla młodszych dzieci warto wziąć ze sobą niewielki kocyk, który pozwoli na przygotowanie wygodnego miejsca do spania. Na pokładzie samolotu bezpieczeństwo jest szczególnie ważne, dlatego dzieci poniżej 2. roku życia podróżujące na kolanach rodzica są przypinane do fotela opiekuna dodatkowym pasem. Pamiętaj też o tym, że w samolocie dziecko może się swobodnie poruszać i bawić, ale na moment startu i lądowania musi wrócić na kolana rodzica.

 

Pytania i odpowiedzi

 

Czy oferty dostępne na stronie Wakacje.pl przewidują zniżki dla dzieci?

Wysokość zniżek dla dzieci ustala zawsze organizator wyjazdu. Warto pamiętać, że dzieci do ukończenia 2. roku życia nie płacą za bilet lotniczy (nie przysługuje im wówczas osobny bagaż i nie mają osobnego miejsca w samolocie, tylko siedzą na kolanach rodziców), ani za pobyt w hotelu i wyżywienie. Niektóre linie pobierają jedynie opłaty lotniskowe (do około 150 zł). Jeśli podróżujesz ze starszymi dziećmi, spróbuj zrobić rezerwację po konsultacji z naszym doradcą wakacyjnym, który pomoże Ci znaleźć najkorzystniejszą ofertę (np. są hotele, w których zniżki dla dzieci obowiązują aż do 16. roku życia).


Czy w wyposażeniu pokoju hotelowego są łóżeczka dla dzieci?

To zależy od hotelu. Informację o dostępności łóżeczek dla dzieci można znaleźć w opisie oferty lub u naszych konsultantów. W większości hoteli łóżeczka są dostępne za darmo i wstawiane do pokoju, w którym zameldowane są dzieci poniżej 2. roku życia. Warto je wcześniej zamówić, wysyłając e-mail do naszego konsultanta na adres klient@wakacje.pl. My taką prośbę przekażemy do organizatora Państwa wyjazdu, który z kolei przekaże ją do wybranego przez Państwa hotelu. Starsze dzieci, powyżej 2. roku życia śpią na tzw. dostawkach. Może to być np. dodatkowa rozkładana kanapa w pokoju. Dostawek nie trzeba specjalnie zamawiać.

 

Co zrobić z wózkiem dziecięcym na lotnisku?

Są dwie opcje do wyboru. Można:

1) Nadać wózek jako zwykły bagaż przy stanowisku odprawy.

Oddaje się go wówczas razem z walizkami i razem z walizkami odbiera po przylocie.

2) Korzystać z wózka na lotnisku i oddać go obsłudze dopiero przy wejściu do samolotu.

Wózek należy oznakować na lotnisku w punkcie nadawania bagażu i oddać personelowi pokładowemu przy wejściu do samolotu. Na koniec podróży odbiera się go od personelu pokładowego lub – jeśli nie upomni się o niego, wysiadając – przyjedzie razem z walizkami do stanowiska odbioru bagażu.

Uwaga: w przypadku dzieci do 2. roku życia wózki nadawane są bez dodatkowych opłat, a w przypadku dzieci starszych, wózek wlicza się do limitu bagażu.


Czy na lotniskach są specjalne udogodnienia dla rodziców z dziećmi?

Tak, na wielu lotniskach rodzice małych dzieci mogą liczyć na specjalne udogodnienia. Pokoje dla rodziców i małych dzieci można na przykład znaleźć na wszystkich polskich lotniskach. W Warszawie jest ich aż dziesięć, a w Krakowie dodatkowo przewijaki znajdują się w damskich i męskich toaletach. Często na lotniskach można też znaleźć place zabaw. Warto jednak pamiętać, że nie zawsze pokoje do przewijania i karmienia są dostępne na lotniskach zagranicznych.


Czy dziecku przysługuje prawo do własnego bagażu?

Każda linia lotnicza ma swoje wytyczne dotyczące bagażu dzieci. Zazwyczaj dla dziecka do 2. roku życia (tzw. infanta) można zabrać wózek i bagaż podręczny, ale nie przysługuje mu bagaż rejestrowany. Dzieci powyżej 2. roku życia przez linie lotnicze traktowane są jak osoby dorosłe i przysługują im takie same limity bagażu (w zależności od linii mogą wówczas zabrać bagaż rejestrowany o wadze od 15 kg do 20 kg). 

 

Czy kobiety w ciąży mogą podróżować samolotem?

Każda linia lotnicza ma swoje wytyczne dotyczące kobiet ciężarnych. Zazwyczaj do ukończenia 26-32. tygodnia ciąży, można podróżować bez konieczności posiadania zaświadczenia, choć wskazane jest uzyskanie zgody lekarza prowadzącego ciążę. W przypadku zaawansowanej ciąży linie mogą wymagać okazania zaświadczenia o przewidywanej dacie rozwiązania i o braku przeciwwskazań do podróży samolotem. Część linii lotniczych odmawia przyjęcia na pokład kobiet tuż przed rozwiązaniem. Szczegółowych informacji na temat zasad w linii lotniczej, która będzie obsługiwać Twój wyjazd na wakacje, może udzielić doradca przez e-mail lub telefon.

Anulacja lub zmiana rezerwacji 

Nie zawsze wszystko idzie zgodnie z planem, choć ze swojej strony dokładamy wszelkich starań, żeby nic nie zakłóciło wakacyjnych planów naszych klientów. Przeczytaj, co robić, jeśli z jakiegoś powodu konieczne jest zrobienie zmian w rezerwacji albo nawet jej anulowanie.

Podstawowym działaniem w każdej trudnej sytuacji powinien być jak najszybszy kontakt z konsultantem Wakacje.pl. Nasi doradcy służą wsparciem codziennie od godziny 8 do 24 pod numerem +48 58 ­300 16 66 lub pod adresem klient@wakacje.pl. 

Zmiana rezerwacji

Jedna osoba musi zrezygnować z wakacji, a może ktoś dodatkowy jedzie z Wami? Zmiana pokoju, hotelu albo typu wyżywienia? Nie zawsze modyfikacja istniejącej rezerwacji jest możliwa, ale w każdej sytuacji można znaleźć rozwiązanie i nasi doradcy zrobią wszystko, co możliwe, żeby pomóc. Wystarczy zadzwonić pod numer +48 58 ­300 16 66 lub napisać pod adres klient@wakacje.pl, podając w treści numer rezerwacji, a my zajmiemy się sprawą! W przypadku poważniejszych zmian np. rezygnacji, może być konieczne wysłanie nam takiego zgłoszenia drogą pisemną.

Anulowanie rezerwacji

Zdarzają się sytuacje, kiedy zaplanowane w szczegółach wakacje muszą zejść na drugi plan. Co wtedy zrobić z zarezerwowanymi wakacjami? Jeżeli zdecydujesz się na rezygnację z rezerwacji, prosimy jak najszybciej zgłosić to naszym doradcom na e-mail klient@wakacje.pl lub telefonicznie. Przygotujemy pismo rezygnacyjne z kosztami rezygnacji wyliczonymi na dany dzień przez organizatora Państwa wyjazdu. Pismo trzeba podpisać i przesłać na adres klient@wakacje.pl (może to być skan lub zdjęcie podpisanego dokumentu). Może to zrobić tylko osoba rezerwująca wyjazd. Uwaga! Bardzo ważne jest, aby pismo odesłać tego samego dnia, ponieważ z każdym dniem koszty rezygnacji mogą rosnąć. 

 

Pytania i odpowiedzi

 

Czy mogę odstąpić od umowy zawartej przez stronę Wakacje.pl w ciągu 14 dni?

W przypadku zakupu wakacji przez internet nie można odstąpić od umowy w ciągu 14 dni ze względu na zawarcie umowy na odległość. Reguluje tę kwestię artykuł 38 Ustawy o prawach konsumenta. Prawo odstąpienia od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa lub na odległość nie przysługuje konsumentowi w odniesieniu do umów o świadczenie usług w zakresie zakwaterowania, innych niż do celów mieszkalnych, przewozu rzeczy, najmu samochodów, gastronomii, usług związanych z wypoczynkiem, wydarzeniami rozrywkowymi, sportowymi lub kulturalnymi, jeżeli w umowie oznaczono dzień lub okres świadczenia usługi.

 

Co się stanie, jeśli nie ureguluję dopłaty za zarezerwowane wakacje?

Jeżeli po otrzymaniu automatycznego przypomnienia o dopłacie nie dokonasz dopłaty do rezerwacji zgodnie z umówionym terminem, Twoja rezerwacja zostanie skierowana do windykacji. Dlatego, jeśli z jakiegoś powodu nie możesz uregulować dopłaty i musisz zrezygnować z wyjazdu, prosimy pamiętaj, że konieczny jest jak najszybszy kontakt z nami w celu anulowania rezerwacji.

 

Czy jeśli zrezygnuję z wyjazdu po wpłaceniu zaliczki, to biuro ma obowiązek zwrócić mi zapłacone pieniądze?

Koszty rozwiązania umowy każdy z organizatorów określa indywidualnie. Informacje na ten temat znajdziesz w umowie zawartej z organizatorem wyjazdu lub uzyskasz u naszego doradcy.


Jaki jest koszt rezygnacji z rezerwacji?

Koszty rezygnacji nalicza organizator. Są one określone w Ogólnych Warunkach Uczestnictwa (dokument, który otrzymujesz razem z umową w e-mailu z potwierdzeniem rezerwacji). Koszty mogą się różnić u poszczególnych organizatorów turystycznych, a w przypadku przelotów realizowanych przez linie rejsowe (Wizzair, Ryanair), wyliczane są indywidualnie przez organizatora wyjazdu. Zawsze jednak im mniej czasu zostało do wylotu, tym wyższy jest koszt rezygnacji. Dokładną kwotę przedstawi Ci nasz doradca po zgłoszeniu rezygnacji.


Jak wygląda procedura windykacji w Wakacje.pl?

Po przekazaniu rezerwacji do windykacji:

– Wyślemy Ci informację o zaległej płatności e-mailem i SMS-em, a następnie zadzwonimy do Ciebie w tej sprawie.

– W przypadku dalszego braku wpłaty, wyślemy ponaglenie.

– W przypadku braku reakcji na ponaglenie, skierujemy do Ciebie przedsądowe wezwanie do zapłaty.

– Finalnie, jeżeli dopłata nie zostanie dokonana, sprawa zostanie skierowana na drogę sądową.

Prosimy o pilny kontakt z nami, jeżeli z jakiegokolwiek powodu musisz zrezygnować z wyjazdu.

Reklamacja

W czasie wymarzonych wakacji nie wszystko poszło zgodnie z planem? Pamiętaj, że jeśli Twoim zdaniem standard hotelu nie pokrywa się z ofertą albo jeśli organizator nie wywiązał się z umowy w jakikolwiek inny sposób, zawsze masz prawo złożyć reklamację. 

Współpracujemy z najlepszymi touroperatorami w kraju i za granicą. Nasi pracownicy skrupulatnie oceniają hotele podczas specjalnych wyjazdów służbowych. Uważnie czytamy też opinie naszych klientów i te negatywne zawsze przekazujemy organizatorom. Jeśli mimo to jednak w czasie wyjazdu uznasz, że wykupione u nas wakacje nie spełniają Twoich oczekiwań i że organizator nie wywiązał się z umowy, złóż reklamację. Dla Ciebie to szansa na uzyskanie rekompensaty, a dla nas cenna informacja, dzięki której będziemy mogli podnosić jakość świadczonych usług i standardy obsługi.

Reklamacja wyjazdu

Klient jest zobowiązany poinformować w trakcie pobytu rezydenta lub organizatora wyjazdu o zaistniałych na miejscu niezgodnościach z zawartą umową lub innych odstępstwach. Reklamacje, których przedmiotem jest mimo zgłaszanych uwag nienależyte wywiązanie się z umowy przez dostawcę usługi (w tym organizatora wycieczki, towarzystwo ubezpieczeniowe, wykonawcę usługi parkingowej), należy kierować do właściwego dostawcy na zasadach opisanych w Ogólnych Warunkach Uczestnictwa lub do nas, a my przekażemy ją w odpowiednie ręce. 

Reklamacja obsługi Wakacje.pl

Jako Wakacje.pl rozpatrujemy wyłącznie reklamacje dotyczące:

– procesu sprzedaży: poprawności oraz jakości obsługi w procesie sprzedaży usług dostępnych w ofercie Wakacje.pl;

– obsługi posprzedażowej;

– błędów na stronie internetowej;

– promocji dostępnych w Wakacje.pl.

Reklamację można wysłać:

– pocztą tradycyjną na adres: Wakacje.pl S.A., ul. Traugutta 115C, 80-226 Gdańsk;

– pocztą elektroniczną na adres reklamacje@wakacje.pl;

– przez formularz reklamacyjny na stronie https://www.wakacje.pl/reklamacje.html. 

Ze względów formalnych nie możemy przyjmować zgłoszeń telefonicznych.

 

Zawartość reklamacji

Prawidłowo złożona reklamacja powinna zawierać:

– przedmiot reklamacji ze szczegółowym opisem;

– zdjęcia lub zrzuty ekranu, jeśli je posiadasz, dokumentujące niezgodności z umową;

– Twoje dane: imię, nazwisko, adres do korespondencji, adres poczty elektronicznej, numer telefonu kontaktowego;

– numer numer reklamowanej rezerwacji (znajdziesz go na umowie z touroperatorem).

Warto w reklamacji opisać też swoje oczekiwania. Możesz żądać np. obniżenia ceny wycieczki, odstąpienia od umowy (czyli zwrotu pieniędzy za wycieczkę) i odszkodowania.

 

Pytania i odpowiedzi

 

Ile dni po powrocie mogę złożyć reklamację?

Reklamację należy złożyć w ciągu 3 lat od powrotu z imprezy turystycznej lub zakończenia terminu wykonania innej usługi. Reklamacje złożone w późniejszym terminie uznaje się za przeterminowane.

 

Ile czasu będę czekać na odpowiedź?

Reklamację zaczynamy rozpatrywać, kiedy wpłynie do nas poprawnie złożone zgłoszenie reklamacyjne. Nasz pracownik powiadomi Cię o rozpoczęciu procedury przez e-mail. Decyzja dotycząca reklamacji zostanie dostarczona pocztą elektroniczną oraz przesyłką kurierską w ciągu 30 dni.